Ännu en roman

Så har jag skrivit ännu en roman som ingen kommer vilja ge ut. Utan att tveka på den berömda manschetten kan jag säga att det är en välskriven sak, komplett och utan lösa trådar. Men den är också fel på ett så för samtiden avgörande sätt att jag bara kan skratta åt det.

Fel för att den handlar om det den handlar om, med ett ämne och en huvudperson som ingen redaktör vill ta i med tång ens. Fel för att den försöker sig på nya former. Fel för att den är mörk som en djungelnatt i Kongo. Och detta vet jag med bestämd säkerhet. Och det visste jag lika säkert när jag skrev den. Men det spelade ingen roll för den var nödvändig, jag var tvungen att skriva den. Jag la ut nåt ur mig in i den, jag avbördade mig, och jag blev märkbart en gladare och lyckligare person efter det.

Kanske gör det inte så mycket att den med största sannolikhet kommer att bli outgiven.

One response to “Ännu en roman

  1. Grattis till att manuset är klart!
    Jag tror det är bra att besvärja utgivningen. Vilket inte är liktydigt med att vad du skriver ovan kommer att inträffa.

Kommentera

