Journal

Semester nu, och den är välbehövlig för jag är trött ända in i märgen. Mitt liv innehåller för många rörliga variabler och för få fixerade, och trots att jag vet det är det som om jag ändå inte kan förenkla, försaka, göra åtminstona en sak mindre eller en sak halvdant. Är det inte svårt så gör jag det svårt. Håhåjaja. Men en sak har jag lärt mig! Kom jag på. Och det är vikten av att bottna ur på semestern. Imorgon åker vi till Fårö och där stannar vi sen i tre veckor utan att röra oss ur fläcken. Förr om åren har vi flängt hit och dit, men då är man lika slut efter semestern som innan. Jag vet, det där är en sån där grej alla känner til och det går att läsa om i ”fem punkter att tänka på inför semestern” i Aftonbladet, författad av nån duktig pojke eller flicka till självhjälpscoach som inte ser var näsan börjar och fönumstigehterna och plattidyderna slutar. Men, vissa saker tar det ett tag att verkligen omsätta till fakta i sig själv. Mina planer sträcker sig till läsplaner. Jag håller på med Knausgårds Om våren, mkt osäker på den, vi får se vart den tar vägen innan jag tänker vräka ur mig nåt omdöme, och ska sedan gå på António Lobo Antunes Betraktelse över själens passioner, som jag länge velat läsa. Höga förväntingar. Löjligt höga. Titeln är dock inget vidare. Vad heter den på portugiska? (Google: Samma sak i princip. Hm. Ajdå. Men, men.) Möjligen, men bara möjligen, ska jag påbörja ett nytt manus. Men det är inte riktigt moget än, så jag har bestämt mig för att inte bestämma mig för när jag ska säga till mig själv att börja själva arbetet. Har fö. några småsaker på det gamla romanmanuset att ta itu med, rättstavning etc. Kanske gör jag det. Poesin, den är död i mig. Tom, tommare, tommast det är jag. Inte en droppe dikt kommer ur den här tunnan. Kanske har det runnit till igen om tjugo år. Den som lever får se.

Kommentera

