Aase Bergs kritiska metod

När Aase Berg hänger ett uppstoppat djur på väggen är det konst. När Jan Guillou gör det är det förkastligt.

http://mobil.dn.se/kultur-noje/aase-berg-djurens-blick-borjar-vaxa-mig-over-huvudet/

Såklart. Hon vet ju precis vilka bevekelsegrunder safarigubbarna har för att hänga upp djuren. (Det vet väl alla.)

Hon vet mycket annat också, Aase Berg. Nämligen vilken poesi som är RÄTT och vilken som är FEL. RÄTT är BRA. Och FEL är DÅLIG. Och också förljugen, oärlig, fejkad, lat, dum. Osv.

För om åren var språkmaterialism RÄTT och BRA och annan poesi FEL och därmed USEL. Hålla på med metaforer och sånt… krafs. Centrallyrik – blä. Abstraktioner – flum.

Men nu kan viss poesi av det ANDRA slaget vara RÄTT (som var FEL) och då blir den BRA. Fast det är svårt att avgöra förstås… om den är RÄTT. Eller BRA, menar jag, för henne. Hemska tanke: Att säga att FEL poesi skulle vara BRA!

Men som tur är har Aase Berg upptäckt ett lika enkelt som genialiskt test att avgöra detta: Om poesin är skriven av en POET som förr skrev BRA (=RÄTT) så skriver den fortsättningvis också RÄTT även om det förut var FEL. (Lustigt nog är det de poeter som hon verkar känna på ett eller annat vis. Men det är förstås bara en slump.)

5 responses to “Aase Bergs kritiska metod

  1. Hej Gunnar!
    Jag vill gärna bjuda in dig till årets Södermalms Poesifestival 2017
    på Bio Rio den 7 september!
    Vill du komma?
    Isåfall postar jag en officiell inbjudan.
    Vänligen
    Boel

    Skickat från min iPhone

    22 juni 2017 kl. 11:33 skrev Manier och poesi <comment-reply@wordpress.com>:

    Gunnar Strandberg posted: ”När Aase Berg hänger ett uppstoppat djur på väggen är det konst. När Jan Guillou gör det är det förkastligt. http://mobil.dn.se/kultur-noje/aase-berg-djurens-blick-borjar-vaxa-mig-over-huvudet/ Såklart. Hon vet ju precis vilka bevekelsegrunder safarigub”

  2. I´m always on your side.

  3. Hej igen Gunnar! Hoppas du vill medverka! Ursäkta att mitt svar dröjt! Ja, naturligtvis!! Kan jag få din epostadress? Hälsningar! Boel

Kommentera

