Lunchrast

Äter inne på kontoret och läser (till min förvåning) Knausgårds Min kamp del 1. Har känt en direkt aversion mot att läsa den, men så sa Therese Bohman i någon intervju att Knausgård är den störste nu levande författaren och då tänkte jag att jag skulle prova i alla fall. Men hittills besviken. Pratigt, hans essäliknande utvikningar framställer sig som om de säger något helt nytt (vilket de inte gör) eller är egentligen mest av allt platityder, självklarheter. Som när han skriver på första sidan att det nästan är som om livet kapitulerar enligt fastställda regler (alltså processen som inträder då en mäsnka dör). Nästan? Det är precis så och vad är det för konstigt med det?

Sedan jag fick celiaki – och tro nu inte att detta är något trams om att ”må bättre utan att äta mjöl”; jag blev till slut rejält sjuk och att jag har denna autoimmuna sjukdom kunde påvisas – har jag skaffat mig ett par standardrätter som jag äter ofta till lunch, bprövade kort så att säga, och idag blir det återigen rostbiff med potatissallad. Inte helkul men bättre än att få symptom. Dessvärre är restaurangerna inte alltid strikta vad gäller allergener, säkerligen pga alla trender; folk är inte allergiska eller har celiaki på rikigt, utan undviker snarare viss mat baserat på dimmiga självdiagnoser. Den oseriositeten smittar dessvärre över på restaurangerna som märker att folk som nyss sagt att de inte tål mjöl gladeligen bälgar i sig både en och två öl. För oss som är sjuka på riktigt är detta givetvis ingen positiv utveckling.

Till något roligare och positivare. Slut på gnäll alltså. I eftermiddag är det dags för stallet och äldsta sonens ridning. Både han och jag njuter av att vara där, även om jag ibland måste sitta och jobba i kafeterian. Men bara att få vara med hästarna en kort stund ger en ro i sinnet. Hästar är känsliga djur på gott och ont. Ibland kan de lätt bli skrämda, men de kan också känna av en mänskans stämningsläge och – tro det eller ej – verka läkande och tröstande. Ett hästhuvud som vilar mjukt på ens axel är underbart.

Kommentera

