Dagbok

7 oktober.

Mina fredagar rinner alltid som sand genom fingrarna och jag menar det som något gott. Att komma ut till stallet och hästarna på eftermiddagen är en nåd efter en stressig vecka i vår paradoxalt nog lilla storstad. För jag har många järn i elden, kanske för många, och det gäller att disciplinera sig hårt för att inte bli splittrad. När jag var ung var jag latare än latast men sen hände något och jag sträckte liksom upp mig själv successivt, inte helt lyckat, faktiskt ganska plågsamt, inte minst tråkigt, men nuförtiden har jag åtminstone en sjuhelvetes arbetskapacitet som kommer liksom av sig själv. Arbetar med ett standarduppdrag åt en kund, det ger bra med cash men lär mig inte så mycket, redigerar roman 2 på kvällarna, en roman jag gillar och är lite stolt över eftersom den är riktigt sammanhängande och tätt redan i första utkastet; ändrar inte väldigt mycket, plöjt igenom knappt tvåhundra sidor av tvhundrasextio. Det som drar mest är dock det där jag skrev om häromdagen, att läsa upp poesi, och jag har bestämt mig för att spela in ett gäng dikter imorgon. Kanske lägger jag ut dem på soundcloud och länkar härifrån, får se. På en helt annan bog: Nu kommer väl vanligt folk inse vad de släppt in för barbarer i Riksdagen? Eller kan antisemitisk konspirationsteori i en motion (!) och nassehumor bland partitopparna (!) verkligen gå att bortse ifrån? Eller är man så inåthelvete missnöjd och besviken, sviken, att man väljer att blunda för sådant? Förstår man då inte att man föder ett monster? Förstår man inte att sin fiendes fiende huxflux kommer bli ens egen fiende? Tror man att Sverigedemokraterna kommer att förändra sig? Det kommer de aldrig.

Kommentera

