Det vidrigaste

Att läsa kan vara väldigt intimt; du och författaren vistas i en gemensam värld där ni för ett samtal som kan vara lika naket och oskyddat som det mellan två älskande.

Precis så kände jag när jag satt och läste En underjordisk dagbok av Dostojevskij i simhallen på Lidingö medan äldste sonen simtränade. Och så, direkt efter en passage som tar andan ur mig, kommer det: En halv sidas uppmaning att eboken inte får kopieras eller spridas. Dessutom ett käckt ”tack för att du köpt den här boken!”

Då går botten går ur mig, ja, jag blir först alldeles förtvivlad. Sedan känner jag mig smutsig, kränkt, pissad på, och då blir jag heligt förbannad och tänker att de djävlarna på Adlibris inte borde ha rätten att få sälja något annat än kommersiell smörja. Hur i helvete kommer man sig för att misshandla en av världshistoriens största romaner på det viset? Det är lågt, så plumpt, ett tecken på fullständig oförståelse av vad litteratur är och hur den verkar; att självsvådligt avbryta den där sköra och fantastiska dialogen som uppstår när du läser stor litteratur. Det är rått. Och hur kan vi tillåta att sådana företag är de som kommer överleva i litteraturbranschen?

Att avbryta Dostojevskij med ett sådant meddelande är givetvis värre än när TV4 avbröt en långfilm av Vilgot Sjöman för reklam. Sjöman fick för övrigt rätt i HD.

Kommentera

