Noterat

Så länge det funnits konst har det med all säkerhet pågått en kamp mellan dem som anser att det är större att skapa rätt än fritt.

Idag såg jag en ny twist på detta gamla gräl, nämligen i DN där en skribent lyckades fastslå att: a) konst bör vara fri, men b) orätt konst är dålig.

Förresten, någon dag ska jag skriva en essä över varför filosofi är en styggelse i alla andra avseenden än rent litterära.

UPPDATERING 140402

En läsare tyckte att mitt raljerande angående filosofi här ovan var ytterligt hädiskt och korkat och därför känner jag mig föranled att förklara mig.

Alltså, visst har filosofin som disciplin bidragit till mänsklighetens utveckling, inte minst inom politiken. Men, och nu närmar vi oss det jag for efter, det finns också andra områden i filosofin, där den siktat efter att säga sanningar om allt från hur det mänskliga medvetandet fungerar till hur språket uppkommit och här, och det är min åsikt, är det bäst att behandla filosofin som en slags skönlitteratur, eftersom den excellerar i att producera teser som den sedan inte kan föra i bevis.

One response to “Noterat

  1. Fanns den på nätet? Jag blir intresserad.
    Läste du Anderssons text om att politik är teater? Hon snurrar som vanligt runt i sina ”cirkelbevis”. Allt trängre cirklar. Ha!

Kommentera

