Litteraturens eldhärdar

Stora snöflingor dansade vackert mellan husen idag då jag vandrade runt mellan ett par små boklådor i Stockholm och personligen sålde in min roman Fast.

MBM, förlaget som ger ut min bok, är litet och har inte några marknadsföringsmuskler att tala om. Man får lägga manken till själv om det ska bli något. Men det som jag först fasade för visade sig inte vara annat än ett stort nöje.

För bilden jag hade, att det bredvid den samtida bokbranschens bestsellerism och kändiskult fortfarande existerar små fina boklådor som drivs av kärlek till litteraturen, bekräftades med råge.

Var jag än kom mötes jag av nyfikenheten på det nya och okända och upplevde en stor generositet. De jag träffade tog sig tid att lyssna till min tafatta införsäljning och ställde initierade och engagerade frågor. Alla tog in ett par exemplar till försäljning.

Och jag gav mig själv ett heligt löfte att betala tillbaka genom att så långt det är möjligt göra alla mina framtida bokinköp hos dessa eldsjälar som håller litteraturen varm och levande.

2 responses to “Litteraturens eldhärdar

  1. Det är så roligt att Fast kommit ut som… eh, ”riktig” bok. Jag minns att jag läste om den för länge sedan hos Bernur men är alltför konservativt lagd för att ge mig på en e-publikation. Nu kan också jag läsa.

    De oberoende boklådorna är fullkomligt ovärderliga för litteraturen. Jag blir så irriterad på folk som ser sig som bokentusiaster men ändå inte inser deras värde. Som om det enda bokhandeln erbjuder är möjligheten att flanera längs bokhyllorna och möjligen be personal om råd (vilket givetvis är värdefullt, det med). Frågeställningen blir då: är jag beredd att betala extra för detta eller ska jag beställa via nätet på någon av de stora nätbokhandlarna? Men vad dessa människor inte inser är att frågan är lite mer invecklad än så, och framför allt är de små- och medelstora förlagen beroende av dessa boklådor. De stora bokhandlarna är nära knutna till de stora förlagen, inköpen sker centraliserat, nätbokhandlarna pressar priserna etc. Frågeställningen blir då istället snarare: har jag verkligen råd att inte lägga de där extra hundralapparna så att man bibehåller ett vitalt litteraturklimat?

    • : ) tack för uppmuntran! Om du läser fast hoppas jag att du finner något som berör.

      Håller fullständigt med om boklådorna; de är nödvändiga för litteraturen.

Kommentera

