Att hålla upp orden mot världen utanför och fallera

Som poet ödmjukas man inför skapelsen.

Tro för övrigt inget annat: Det är en skapelse, även om vi inte vet hur. (Den reduktionistiska materialismen är självklart en återvändsgränd.)

Att skapa och återskapa är det enda verktyg vi har för att närma oss existensen på ett för mänskan meningsfullt sätt – vi härmar för att förstå. Men det gör oss ont, det plågar oss, att endast synes vara en jordklump som gnyr falskt.

På knä hamnar man av konsten.

Jag tror det är gott att lida så.

7 responses to “Att hålla upp orden mot världen utanför och fallera

  1. Lite samma anda?

    Beundra ingen. Inte heller dig själv. Beundra Livet, hur det når in i dig. Och ut?— Gabi Björnstrand (@GabiBjornstrand) September 21, 2013

  2. Det är väl meningslöst, som så mycket annat. Men – från den muntra sidan sett – så roar det mig ibland. Action in air, rökringar, whatever ; )

  3. Jo, visst. De vitsiga har sett sin chans. Men där finns faktiskt mycket info, som man svårligen skulle hitta annars.
    Man får passa sig bara. För Goya-glammet. Man väljer själv vilka som har ngt intressant. Precis som på blogger.

  4. Tack Gunnar! – – –

    Idag upplyser Stig Dagerman, från sin position i det inre av skriften:

    ”Diktens uppgift är inte att stimulera den kollektiva högfärden, utan tvärtom, att minska den mänskliga högfärden, genom att uppenbara att jorden är ett tillfälligt rastställe där alla har lika rätt till elden, vilan och vattnet.”

    *

    Har Fast utkommit i fast form ännu (jag menar i pappersform) jag slarvade bort den digitala versionen innan jag hunnit läsa klart…

    Fridens lilja

    • Klok karl, Dagerman. Så tack själv för de orden, Peter!

      Fast håller så sakteliga på att materialisera sig men blir något försenad, som det ser ut nu handlar det om början av december. Och till allas (tror jag) glädje kan jag meddela att Fast har blivit fastare i formen efter en gedigen redigering; många gamla ungdomssynder i texten har förädlats eller helt sonika fått utgå.

      När jag mer exakt vet ska jag lägga upp lite information här.

Kommentera

