Nödvändigheten

Med ens.

Och, för att greppa den slitna metafor som är närmast till hands, det visar sig att det där skrotandet och rotandet man ägnat sig åt för, mest att fördriva tristessen och sorgen över ett storslaget haveri, visar sig vara ett framgrävande av en sprudlande källa!

En hel roman finns där och jag vet det redan nu efter endast tretusen ord och två dygn. Det är som om det redan är skriven och bara väntade på mig.

Dock kom den kanske lite olägligt då jag även har ett redigeringsarbete att utföra. Nåja, det vore förmätet att klaga. Sedan i våras har jag misströstat och mer och mer trott att jag hade endast en roman i mig. Tydligen fanns det åtminstone två.

Gud, så jag saknat nödvändigheten i mitt skrivande!

3 responses to “Nödvändigheten

  1. Ja du, sommarlov är ett helvete ; )
    Jag tycker om både dikten och det här: ditt konstnärskap på g. Och jag har just börjat om med min oformlliga bok. Tålamod. Processande. Stryk och ändringarnas petitesser. Glädje.

    • Haha, hursomhelst brukar det vara ganska skönt när de är över : )

      Vad roligt att du gillade dikten! Snabbt ihopkommen och så men jag själv blev jag glad att jag åter ens kan få ner något alls i poesiform. Har
      känt mig något torrlagd. Ja, det känns som att det rör på sig efter en lång tids dvala. Det som krävdes var bland annat att lägga bort ett fullständigt havererat romanprojekt (40 000 ord så ganska mycket arbete) och börja om med något helt annat. Det satt långt inne som det heter… Ser fram emot när du blir klar och man får läsa!

  2. Inget ont om denna vackra sommar såklart.
    Men göra-skapa-hitta-in är en energi av annan art. Ibland tar det en stund att växla spår. Till de inre bergen och dalarna och whatever.

    På återseende.

Kommentera

