Journal

Lunch, nyss

Förmiddagen sniglade sig fram, kanske för att jag varit duktig, så ofantligt duktig. Och finns det något tristare? Duktigheten, denna förbannade samtidssjuka!
Jaha. Efter lunch, nu, ska jag med flit ägna mig åt något tillväxthämmande, det ser jag fram emot. Lite småborgerlig revolution sådär fram på eftermiddagen då BNP fått sitt. Så att säga, utan att ens jag kan slita mig fri, ordmässigt, tankemässigt, metaforvärldsmässigt, från det ekonomiska som har oss i ett järngrepp.

Vad läste ni förresten under sommaren?

Eftersom jag inte kunnat skriva har jag gått ner mig i romanträsket och har läst både det ena och andra.

Det ena skulle väl främst få representeras av En dåres försvarstal som jag fann underhållande och välskriven, dock något för monoman på slutet för min smak. Strindberg var uppenbarligen nedbruten, kanske främst av Giftas-processen, och om inte psykiskt sjuk så nog led han allt av vissa tvångsföreställningar, vilket bekräftas av breven han skrev under den tid romanen kom till. Men ändå: stor litteratur bryter igenom här och var. Kanske har P O Enquist rätt, kanske är det den främsta svenska romanen? (För det är en roman.)
Det andra, som också bör nämnas, är The Civil Servant’s Notebook av Wang Xiaofang som är högst läsvärd, främst på grund av den inblick man får i den uråldriga kinesiska byråkratin, som överlevde kejsardömets nedgång och fall och som säkert kommer att överleva den kommunistiska diktaturen, också. Hårdraget fungerar byråkratin, förvaltningen, ungefär som i vilket slimmat storbolag som helst, minus övervakningen och det stränga straffen, plus en något annorlunda heders- och lojalitetskultur. (Man följer den ledare man valt, även ner i dyn så att säga.)

Sen har jag också hunnit med Onda andar (jag plöjer allt för mig återstående av de stora ryssarna) vilken jag fann svag och Nattens skogar, vilken jag fann obegriplig på ett dåligt vis.

Före lunch strömmade sakral musik in genom fönstret, ackompanjerad av en spröd och ålderdomlig kvinnostämma. Mycket fint. Ja, jag trivs verkligen med att sitta här bland grönska och vackra gamla sjuttonhundratalsbyggnader.

Kommentera

