505. Journal

Livet svänger hit och dit, och vad vet man om det som komma skall? Det påminner om att ligga i en kajuta och inte kunna se ut. I alla fall ibland. Nåja. Egentligen är det bra med mig men som vanligt inbillar jag mig saker.

Igår kväll hann jag till dag sex i Béla Tarrs film Turinhästen och då tog den en udda vändning som först gjorde mig besviken. Låt oss säga att den tog ett kliv över en skreva och nu står den där på andra sidan och undrar vad som egentligen hände och hoppas att den byggt upp tillräckligt med tilltro mellan oss för att hålla vår tro vid liv. Det är alltid vanskligt att lämna verkligheten.

Det är förresten inte bara Nietzsche som Tarr för en dialog med, det är även Milan Kundera. Låt oss säga att de dividerar om varats vikt. Med Nietzsche diskuteras var Gud egentligen är? Död? Borta? Eller har vi missuppfattat Gud? Och vad är mänskans ansvar och vad är Guds ansvar?

Okej, som ni hör är det alltså ett djupt existensiellt verk. Ett mästerverk vet jag inte, men så länge Tarr håller sig till bildpoesin och inte för in alltför direkt symbolik eller låter någon kasperdocka hålla monolog är det finfint.

Kommentera

