Söndagscynism

Anna Hallberg.

Kanske är hon min nemesis? (Nej, att ha sådana är definitivt inte bra för hjärtat.)

Igår läste jag hennes mycket långa och ovanligt svamliga artikel i DN.

Vad handlade den om?

Vad var hennes ärende?

När jag läst klart var jag inte riktigt på det klara med detta. Att det skulle handla om hur romanbegreppet förvanskas och hur det ex. kontaminerats av fackprosa och autofiktion trodde jag inte på.

Jag läste en gång till.

Och funderade lite.

Varför behövde hon påpeka att Karolina Ramqvist skriver bra prosa men att det finns andra som skriver bättre?

Varför behövde hon påpeka att svensk romankonst EGENTLIGEN är mycket framstående, just nu, men att du, kära läsare, hindras från att ta del av denna framstående litteratur? Att något är DOLT?

Varför detta fokus på etiketter?

Varför detta fokus på vilka verk som fått pris i vilka kategorier?

Varför namnge de romanförfattare hon själv anser vara mest framstående nu? En alternativ samtidskanon?

Och vi landar där igen, hos Kyrklund:

Jag älskar ordning, emedan jag vill sitta på toppen av denna ordning och utöva makt.

Problemet här är väl dock att rådande litteraturordning INTE ger Anna Hallberg någon makt att utöva utanför den svenska poesivärldens, denna magra värld, som hon alltså ser hotas utifrån av ”konstprosa” som skjuts ut ur romanbegreppet och IN i poesin där den trycker undan (är hon rädd för) den poesi hon värnar och därmed försvagas hennes maktposition…

Risk att förlora makt var således hennes drivkraft att skriva det hon skrev. Eller så var det ett första steg att försöka tillskansa sig makt i romanvärlden. (Det skulle förklara angreppet på Jens Liljestrand.)

Kanske är det så att Hallberg ser sig själv som just en av de flickor som med sina fjädrar och vildsint vackra lekar som nu tydligen ska ta över världen?

Kanske är det så att Anna Hallberg själv precis nyss skrivit en roman som är av just den sorten?

3 responses to “Söndagscynism

  1. finns länk? (eller bara pappersversion?).

  2. dessa maktmänniskor. de har ingenting med litteratur och kultur att göra, och ändå måste de in i de sfärerna. för att förstöra. besudla. utplåna.

Kommentera

