Vad jag tänker i detta grumliga tillstånd

Att litteraturvärlden i Sverige fungerar på precis samma vis som andra världar; glöm meritokrati och satsa på att komma in i ett fin-fint kotteri…

Att Twitter verkligen är ett stort hån mot en av mänskans bästa uppfinningar: Dialogen…

Att min privata och icke-statistiskt belagda upplevelse av sjukvården i Stockholm är att den (hittills) fungerat bra. Är det SÅ illa som Zaremba hävdar? Varför avslöjar alla hans undersökningar MORAS?

Att Hilma von Klint måhända var en abstrakt pionjär, men att jag ändå står helt likgiltig inför hennes symboler…

Att KONSTEN just nu, i samtiden, får vad den förtjänar och snart har spätt ut sig själv till POLITIK, DESIGN, MODE och FOTO (av det där slaget som finns i skärningspunkten mellan orden KONSTNÄRLIGT, HIPPT och MODERNT. Det som visas på Fotografiska i STHLM mao.).

Att Ernst Billgren har rätt i en sak: Konsten som begrepp är just nu nästan obrukbart ELLER avser annat än sådant som ger oss det konst bör ge oss.

Att programmet Kultureliten är både pinsamt och mycket intressant (som studieobjekt) på samma gång och att just denne Billgren häromsist i nämnda program framstår som en ordentlig liten skolgosse som strävar efter stort A i logik och mängdlära men inte har förstått att det där att just dessa fasta kategorier: BRA och DÅLIG konst, är fullständigt ointressanta och ofruktbara för andra än gravplundrare. Sortera blanketter i rätt högar, se där, en kompetens i TIDEN. Med vad ska en konstnär med den till?

Ett citat av Willy Kyrklund får avsluta detta dunkla raljerande:

Jag älskar ordning, emedan jag vill sitta på toppen av denna ordning och utöva makt.

Ägg i äggkopparna och apelsinerna i fruktskålen!

2 responses to “Vad jag tänker i detta grumliga tillstånd

  1. Du din elaka jävel. (Obs ironi!)

    Om fotokonstens intryck i konsten har du rätt, hur många ”bra” målare står inte hemma och målar av sina digitalfoton?
    Om Ernst Billgren; jag orkar snart inte se hans skolmästarnuna. Varje gång jag gör det kommer jag att tänka på Carina Rydbergs beskrivning av honom i ett mer utlämnat tillstånd: Han luktade rädsla.

    Vad beträffar Zarembas artiklar är vi oeniga; Varför skriva reportage om det som går bra?
    Det finns statistik och artiklar i t.ex. Läkartidningen eller på Newsmill som visar på samma sak som Z artiklar. Hur vårdplatserna sjunkit i Sverige, hur Riskkapitalet äter ur statskassan, hur nya Karolinska absolut är byggt i underkant etc. Det är the Big Picture.
    Men precis som du har jag personligen erfarit den bättre sidan av vården.

    Twitter – tja. Ska man samlas för demonstration i Kairo eller raveparty på Eyafjallajökull kan det nog vara bra. Eller som allmän flaskpost. Men vitsen nu är väl mest: Titta på mig!.

    • : )

      Ja, är på ett djävligt humör!!!

      Vården & Zaremba: Ja, det verkar onekligen som att det finns röta, men tappas inte proportionerna någonstans längs vägen? Hur ILLA är det? Vi utgår från ett skyhögt ideal. Även om det verkar knaka rejält här och var. Men vissa saker fungerar, också.

Kommentera

