Ur dagens läsning

Nå, min herre, en roman är en spegel, som man låter glida efter en landsväg. Än speglar den för edra ögon rymdens blå, än pölarnas dy på vägen. Och mannen som bär spegeln anklagar ni för omoral! Hans spegel visar smutsen och ni anklagar spegeln! Anklaga snarare vägen där pölarna finnas eller ännu hellre väguppsyningsmannen, som låter vattnet ruttna och pölarna bildas.

Stendhal, ur Rött och svart.

7 responses to “Ur dagens läsning

  1. Jag hade just tänkt lägga in ett Stendahl-citat – och så gjorde du det. Jag fick ta Mando Diao i stället ; )
    Snigelns visa. Och jag sniglar mig igenom ”Om kärleken” för 2;a ggn.

    • Haha, ja, Mando Diao och Fröding; uppfriskande projekt. Men sjunger han verkligen bra, den ene?

      Även jag, höll jag på att skriva, läser Om kärleken, men det gör jag inte – än. Dock ligger den och väntar på mig. Hittade ett fint ex. på Rönnells. Håller på och avslutar Rött och svart och jag måste säga att jag och Stendhal nu är såta vänner! Vilken författare! (Även om Rött och svart är ojämn och lite spretig, men det har jag nu överseende med.) Jag var alldeles för tidig med att döma ut honom… Ska läsa Kartusianklostret i Parma också, har jag bestämt, eftersom Stendhal som den förste skönlitteräre författare på mycket länge har mig något att lära. (Kaxigt, yes.)

      Som du nog förstått har jag väldigt lite tid för bloggen och bloggandet, tyvärr, men jag kommer igen vad det lider.

  2. Sjunger bra vet jag inte, sjunger med feeling är huvudsaken (om du menar Gustaf Norén) – och det där är ju tidig morgon i TV 4, och så.
    I alla fall; de sjunger betydligt bättre än de flesta vadmalsrockare i min ungdom (don´t mention it!).

    Stendahl – yess. Vad roligt att du befinner dig i gott sällskap. Förutom bebin och frun då ; )

  3. Âh vad roligt att du tyckte om! (men jag var (eller hoppades vara) ganska övertygad, hoho…!).

  4. Om jag exemplifierar vadmalsrockare så kommer en del av mina fd vänner att bli besvikna på mig. De tyckte nämligen det var bättre att sjunga krattigt och töntigt än bra.
    Då är grabbarna från Borlänge hundra watt mer givande!

Kommentera

