Litteraturåret

Tiden är ur led här, mina vänner, och hänger och slänger lite som ett löst skot.

Men någonstans djupt därinne pågår ett arbete, det kan jag förnimma, och det ska bli mycket spännande att ta del av vad de där dolda processerna genererar.

Under året som kommer ska jag arbeta med två litterära projekt parallellt. En diktsamling ska skapas ur en tillsynes oändlig mängd disparata skisser, och ett romanarbete ska fortsättas.

Av någon anledning skriver jag prosa utifrån bildkonst. När jag skrev Fast satte jag konst i arbete och så blir det delvis denna gång också. Tydligen är det min metod, och nu ska den förfinas.

På bilderna nedan kan ni se utgångspunkterna, eller kanske mer korrekt embryot till den roman jag skriver nu. Den handlar om tre kvinnor, tre temperament i en tid och på en plats där det både är mycket lätt och oerhört svårt att vara kvinna.

Three_Studies_for_Figures_at_the_Base_of_a_Crucifixion

1565-bruegel-hunters-snow

Stag sylvia

innocent

Venus

9 responses to “Litteraturåret

  1. Aha, den sista, konsthistoriens snyggaste rygg, känner jag igen. Några av de andra också, för den delen. Men de tre översta? Och vem har gjort jaktscenen i det nedre landskapet?

  2. Goyas rygg, Brueghels hemvändande jägare, som jag tänkte på precis igår, Gunnar, när jag reste in till stan förbi halvt snöiga, halvt avtäckta marker: Den ska jag lägga in! Så gjorde du det.

    Det andra är väl helt enkelt olika stadier av förtvivlan hos Francis Bacon?

    Landskapet: Ruisdael? (En lite halvhjärtad gissning).
    Nu blev det qviz. Men lycka till med skrivandet och inspiratörerna.

  3. Jag kunde förstås inte låta bli att leta upp vem som gjort landskapet-jakten: Claude Lorrain. Men den är gjord samma år som Ruisdale dog. Ändå ett sammanhang ; )

  4. Mycket intressant mix, min herre! Lovar gott, lovar gott (likt ämnet).

  5. Vacker, vackrare, vackrast: Men Corot och Ruisdal och – ibland – de danska guldåldermålarna, hör till de sköna landskapens mästare. Särskilt Corot. (Och så Claude då.)

    Glömde vi Turner? Monet?

Kommentera

