Till Bo

Hej, du sköna nya lilla värld
som tittar på mig med stora
förundrade ögon.

Din mun formar ett häpet o
men än talar du tyst till oss
och än kan vi bara drömma

om hur det kommer att kännas
att leka på dina soldränkta stränder
och vandra genom dina grönaste skogar.

Är dina berg höga och spetsiga,
vilda? Eller böljande och gamla?

Vilka djur ska spränga fram
över dina slätter? Ystra och lekfulla?
Gracila och eleganta?

Och hur flyter dina floder?
Forsande och skummande?
Djupa och mörka?

Om dig vill jag lära allt, med dig
vill jag uppleva allt, av dig
vill jag se allt, utom ett:

din solnedgång, trots
att jag önskar att den ska bli vacker
när den slutligen måste komma.

12 responses to “Till Bo

  1. Âh. Länge leve Bo och hans far!

  2. Ja, fint, Bo är ett bra namn: hette både min man och min käraste lover.

  3. Thomas Nydahl

    Här kommer en Bo Henry Thomas!

  4. Thomas Nydahl

    Far min hette Henry Valentin Gösta. Förmodligen enda förklaringen.

    Men jag glömde säga det viktigaste till dig Gunnar: det är en väldigt fin dikt du skrivit!

    Jag önskar dig och de dina, inte minst den nyfödde pojken, en fridfull och stilla jul och ett gott 2013

    • Åh, tack för det Thomas!

      Vill passa på att önska även dig en God Jul tillsammans med famlij och vänner, och ett Gott Nytt år där du får ha hälsan och kraften att fortsätta skriva, för vi är många som läser, och personligen lägger jag stort värde i att du alltid litar på ditt eget omdöme och skriver fullständigt fritt och oavhängigt alla gemenskaper, fraktioner, falanger, ideologier och partier. Det är sällsynt i dessa dagar, vågar jag påstå.

  5. Ja, det var en fin och kärleksfull dikt!
    God Jul Gunnar!

Kommentera

