Ur en pågående pilsnerfilm

(En man sover med sovmössa i ett luftigt rum med stora vackra fönster.)

(Från andra rummet, bakom en stängd dubbeldörr, hör vi skrik.)

Löss! Löss! Hela sängen är full av löss!

(Gammelmansrossel, böcker faller i golvet.)

(Mannen med sovmössa far upp yrvaken. Mössan sitter liksom över ögonen.)

Möss, är hela ängen full med möss?

(Pålagt skratt.)

Nej! LÖSS! säger jag, din gamle tok!

(Nu slits dubbeldörren upp och en annan, ännu äldre man, kommer ut, även han i sovmössa och pyjamas. Hans ögon är alldeles vilda.)

Jaså, löss! sa du, ja, jag hör ju så dåligt nuförtiden. Min dotter säger förstås att jag aldrig hört någonting!

(Den andre tar tag i honom, i skjortkragen.)

Sluta jamsa! Följ med mig och låna mig dina tumnaglar; de onda små kräken har bitit mig över hela ryggen, men NUUUU djävlar ska de få!

(Mannen ser fullständigt vansinnig ut på ett löjeväckande vis och skakar med sin ena hand i luften då han säger de sista orden.)

(Rumsbyte. Männen ställer sig och betraktar sängen.)

Kan du se något aaaassss?

(Tystnad. De spanar intensivt. Sen blir den galne alldeles exalterad och skuttar till med fötterna.)

Åhå! Där en liten fan! Snälla du, kan jag inte få förgööööra honom!!!

Jodå, varsågod! Du har min välsignelse.

(Den galne slänger sig teatraliskt ner över sängen. Den andre tänder sin pipa.)

4 responses to “Ur en pågående pilsnerfilm

  1. Va? Vad är nu detta ; )
    Scenen Bergman missade i Sommarnattens leende?

    (Skrivet på vad?)

    • Skrivet med en del förbluffning (om man nu kan säga så) och en del aversion och en del löje. Över det där bråket mellan Li Li och Malmqvist. När skrattet dött ut smakar det ytterst illa i munnen. Läskig typ, den där Malmqvist. Men intressant inblick i två akademiledamöters själsliv, dock.

  2. Aha, hade jag missat. Skönt att man missar en del skit. Men det mellan en sinolog och en poet väcker förstås nyfikenheten (den där egenskapen som Heidegger dissade).

Kommentera

