(Inte) min första sågning

Äsch, det kommer alltid finnas folk som inte gillar det man gjort och det är bara att tugga i sig.

En läsare av min roman Fast hör av sig och berättar att hon efter fem kapitel insett att hon inte ville skriva om romanen på sin blogg, för det skulle bli ”obehagligt för oss båda”.

Jaha. Det bekommer mig inte. Jag vet vad jag har skrivit och det är inte dåligt på gränsen till oläsbart som denna mänska vill antyda. Men visst, det är i stycken otrevlig läsning eftersom huvudpersonen inte är vad läsare är vana vid; han är osympatisk. Och språket följer honom, är han. Att förstå det är en grundförutsättning.

Nå. Det är inte den första sågningen eftersom inget förlag hittills velat ge ut min gamla roman. Jag är således van.

Vad som däremot stör mig väldigt mycket är den här mänskan inte har någon förmåga att förstå vilka konsekvenser det kan få om man lovar att läsa och recensera. Visst kan det vara lockande, men med det kommer ett ansvar, inte minst när det handlar om en debutant.

Kommentarer inaktiverade.