Dagsnotering

Tydligen hade jag en dikt per hårstrå
men nu har alla grånat.

Eller kanske var allt en stöld från gudarna
som stängt till porten och förvisat mig
till verkligheten?

Där de svarta träden hånar mig med sin fasta tysthet
och marken briljerar i sin vita dräkt som besudlas
bara jag betraktar den.

Där molnen ångar förbi utan att se mig
upptagna med att smälta ihop
och förbereda sig på nedkomst.

Och där Solen, min gamle vän, har tröttnat på mina choser
och slutat höra av sig, alldeles.

Så här sitter jag
klämd av mörker och leda och försöker minnas
lukten av rosmarin över de torra ängarna
kring bergen i Carrapateira.

2 responses to “Dagsnotering

  1. Jo. Det är just den sortens ”dofter genom själen” som räddar en i det läget….
    (Jag har kommit till sidan 31 bara — av diverse skäl… Men den här sortens fasthet bör nog intagas långsamt, mening för mening, så att… det ser mycket lovande ut.) Godnatt!

Kommentera

