Ur Solange av Willy Kyrklund

Tidigare har jag läst Polyfem förvandlad och den övertygade mig inte om Kyrklunds omvittnade storhet. Men Solange, hans mest tillgängliga verk (antar jag) läser jag med mycket stor behållning. Språkbehandlingen är suverän, ja, vilka svenska författare kan och har kunnat mäta sig med honom? Väldigt få. En handfull. Dessutom: Solange ligger mig väldigt nära om hjärtat, jag ser mig själv överallt, i vart och varannat ord. Kyrklund har liksom delat upp sig i två: Solange och Hugo, och låter dem delvis föra hans talan, om det svåra i att vara en skapande mänska kommen från en värld där det konstnärliga skapandet befinns väga lätt som luft.

Ni är säkert flera som läst den. Hela boken skulle kunna vara ett utdrag, men här har jag valt ut något som jag tycker är passande även i våra dagar.

Det var således söndag, den dag då skönandar och kulturpersonligheter drar ned rullgardinen och låser ytterdörren, vaktande sig noga för att besöka stadens ytterområden, konstutställningar och monument. Ty på den dagen har alla obetydliga människor ledigt, alla de okvalificerade och övervakade, de som inte har lov att ta sig direktörslunch eller odla genifylla, de som verkligen skall befinna sig på en viss bestämd plats under en viss bestämd tid för att på en annan bestämd tid ha mat att stoppa i magen och på en tredje bestämd tid ha en säng under tak att sova i; alla dessa enkla själar släpps nu lösa på en gång i veckan på den sjunde dagen efter Guds bud. På denna dag irrar de planlöst omkring i skapelsen liksom hade de förlorat någonting men inte visste var de skulle söka det.

2 responses to “Ur Solange av Willy Kyrklund

  1. Åh, vad bra. Hur han får en berörd på tvärs av distansen.
    Jag läste den länge sen; alltför ung, tror jag.

Kommentera

