Tråkinlägg: Kommentar angående den svenska eboksmarknaden

Okej, sista inlägget i kategorin TRÅKBLOGG. Lovar.

—– TRÅK-INLÄGG ————– VARNING! ————

Intressant artikel i SvD om varför eboken är svårsåld i Sverige.

Personligen tror jag det beror på det alldeles för höga priset på eböcker rent generellt, det skrala utbudet av eboksläsare till ett hyfsat pris, men främst att tekniken ännu inte är tillräckligt bra.

En iPad är knappt duglig i sammanhanget. Det kan jag intyga efter att ha laddat ner och läst en del från Litteraturbanken (se min länklista till höger), för övrigt en fantastisk källa till äldre svensk kanoniserad litteratur.

Helst ska man ha en sån här från Sony och då får man punga upp med SEK 1500 – 2000, alternativt köper man en Kindle för cirka SEK 1000 från Amazon men den stödjer INTE det format som svenska förlag ställt sig bakom: ePub. (Dock, för tekniknörden går det att fixa genom att konvertera ePub till Kindles filformat men det är såklart omständligt.)

Funderar själv på att köpa en Sony, den verkar lovande och det känns som om jag måste föregå med gott (?) exempel…

Nu. Inget mer om eböcker, läsplattor. Och ingen mer reklam för min roman. Tillbaka till framtiden: Poesin.

Kommentera

