Beskrivning av min roman Fast

Fast är en roman om en författare som prisgivit sig själv åt ett förbannat öde. Det är också en fri fantasi kring en sons självmord och en kvinnas fasansfulla hämnd.

En äldre författare återvänder till Madrid för att röja ur sin sons dödsbo och få ett svar på vad som hände hans ungdomskärlek i samma stad fyrtio år tidigare. Istället fastnar han i sina fantasier om sin sons värld och påbörjar en roman om sonen och ungdomskärleken. Ingen kan han längre älska och inget kan han röra utan att det blir omvandlat till fiktion.

Kompositionen lånar sin teknik från bildkonsten och använder sig av bildelement och deras metaforik i olika konstellationer för att skapa både den yttre, narrativa, och den inre strukturen. Grundelementen kommer från Francisco José de Goya y Lucientes fjorton mardrömslika väggmålningar utan namn som nu går under benämningen de svarta målningarna, vilka bär på en djup symbolik, på samma gång existentiell och politisk.

———-
UPPDATERAD VERSION.

Tack för hjälpen mina fina bloggvänner Karin och Anna! Och Peter! Och Gabi!

16 responses to “Beskrivning av min roman Fast

  1. Lite skumt att tala om vad romanen inte är inspirerad av, dessutom så precist. Man får misstanken att just fugan och det också finns där på något vis. Annars kan du ju lika gärna säga att Fast är inte inspirerad av ishockey, inte av sagor och skrönor, bref, du kan räkna upp allt du inte tycker finns där.
    Annars bra, man får lust att läsa.

    • Haha, ja, det kanske inte funkar? Grejen var mest den att ”alla” (många) alltid (förr åtminstone) refererade till den polyfona romanen (jada jada) och just fugan som kompositionsteknik, så jag ville göra en grej av att jag INTE skrivit en polyfon och kontrapunktisk roman. Men visst, det kanske bara förvirrar?

      Tack för bra kritik, ska fundera på att skriva om det där!

  2. Första stycket tycker jag var bra, det är så du skall formulera dig, lite drastiskt, väcker nyfikenhet. Det andra ger jag tummen ned för, se mina kommentarer.

    ”Strandberg skriver rakt mot rådande zeitgeist inom konst- och litteraturvärlden där plundring av levnadsöden och relationer ses som rättfärdigt och konsten har fått företräde framför livet.”

    Det här stycket vill positionera dig i förhållande till annan litteratur men jag tror inte alla läsare förstår glimtarna, det blir obegripligt. Antingen skall du vara tydlig med vad du står för eller låta bli att positionera dig. De där blinkningarna är inte bra.

    ”Kompositionen är inte inspirerad av musikaliska teoribyggen, som ex. den kontrapunktiska och polyfona fugan, utan hämtar snarare sin teknik från bildkonsten och använder sig av bildelement och deras metaforik i olika konstellationer för att skapa både den yttre, narrativa, och den inre strukturen. Grundelementen har hämtats från Francisco José de Goya y Lucientes fjorton väggmålningar utan namn som nu går under benämningen de svarta målningarna. De bär på en djup symbolik, på samma gång existentiell och politisk, och förebådade modernismen inte minst med sin drömlika karaktär.”

    Föga säljande text. Håller med Karin ovan. ”Inte” är f-ord i marknadsföring. Uttryck dig positivt.

    “Det är ingen tvekan om att Strandberg kan skriva.” (Lektörsomdöme)

    Inte mycket till omdöme tycker jag, att du kan skriva. Tillför dessa lektörsomdömen något?

    • Anna, stort tack till dig också för värdefull kritik! Riktigt juste att hjälpa mig, det uppskattar jag.

      Tror att du och Karin har rätt om det där långa stycket, och ja, dumt att beskriva vad det INTE är.

      Vad gäller positioneringen vill jag ha den kvar för den står jag för och faktum är ju att jag kvävs av den oändliga strömmen av autofiktion skriven av mänskor som tappat omdömet. Kanske ska jag formulera det bättre.

      Och omdömena, jo, de är viktiga tycker jag nog. Som strategikonsult har jag alltid behövt sälja mig själv och min kompetens och en av de viktigaste sakerna att ha, inte minst när man vänder sig till nya kunder, som inte känner mig, eller bara indirekt känner till mig, är referenser och goda vitsord. Och det här är de enda referenser jag har till dags dato, svart på vitt, för mitt skrivande. Dessutom finns det ett värde i att några förlag faktiskt skickat boken till lektör. Men visst, det där att jag kan skriva är ju lite lamt, kan jag hålla med om… Får stuva om, alt. byta ut det där med skrivandet; har ett till citat som är bra som jag kan lägga in istället. Sen tyckte jag det där ”Fast är genial” var lite roligt i sin överdrift.

  3. Jo, jag hajar att du vill positonera dig i förhållande till något, men det är oklart vad. Stycket kräver ett förtydligande av vad du står för och inte bara blinkningar till dem som kan utläsa vad det är du är emot. Själv läste jag in Vilks konstsyn, men det beror ju på att vi har haft den diskussionen här förut. Någon annan läser kanske in något annat. Du skriver ”autofiktion”, men den förklaringen kommer ju först nu. Så fundera på det ett varv, tycker jag.

  4. Mycket bättre. Fattar det där med att du vill uttala din/en position. Du skriver fiktion och tror på det. Bra. Omdömena kan du kanske uppdatera vartefter folk läser (och säger något bättre?). För närvarande kan de gott stå där, menar jag.

    • Tack, Karin, era förslag gjorde det bättre. Ja, det är ingen dum idé att uppdatera omdömena (om det tillkommer nya som är bättre). Fy, det hela är lite läskigt… Men skönt också, behöver få ut, bort, den där romanen som har spökat så länge.

  5. Ser bra ut. Men – det obehag du känner inför det rådande litteraturklimatet, kan du inte lämna det utanför, i farstun, med stövlarna, så länge? Din roman kanske blir sårad, om den inte får tala för sig själv? Och de intetsägande lektörsutlåtandena tycker jag du ska skippa, alldeles. (Det räcker att ”Faust är genial”, punkt.) Samma gäller för Fast. – Vänligen!

  6. Ursäkta en senkommen: Förslag – att du ger lite mer, kanske bara någon glimt av det mer konkreta innehållet i romanen. Nu talar jag som en som läser baksidestexter, och det är ju tyvärr det folk gör. Kan du inte slänga ut en arm till och fånga in dem som behöver någon slinga av berättelsen att fastna för?
    I all vänlighet
    Gabi

    PS: Jag är som Thomas, grejar inte E-boks-systemet. Än.

    • Tack för förslaget! Kanske tar en ny runda med den där texten om någon vecka, men just nu är jag bara så trött på att hålla på och leka säljare… Vi får se, kanske blir det en riktig bok så småningom.

  7. DET har jag all förståelse för. Men god lycka med det hela.

  8. Men – hey presto – nu blev det ännu bättre ; )

Kommentera

