Havsöringsfiske imorgon (journal)

Sonen spelar tevespel och jag förberedde nyss ett par saker inför morgondagens havsöringsfiske. Vaxade Fjällrävenbyxorna, plockade fram kniv, termos, vattenflaska och kantin. Kokade ägg, stekte korv och köttbullar. Tänkte ta med lite sill också; det äter jag året om i alla former och smaker. Termosen fyller jag nog med blaskigt grönt te och lite honung.

Tidigare idag var jag på landet i stugan och försökte skriva, men jag var för exalterad över ett par saker (Tidningen Kulturen ska recensera min roman bla.) och fick inte mycket gjort. Det fick bli till att läsa Kyrklunds Solange som är skriven med ett fjällbäcksklart språk. På vägen hem, omvärvd och insnärjd i det grå, tog jag en sväng förbi Berras sportfiske och köpte ett par drag, snackade lite fisketeknik och bidrog med en anekdot.

Havsöringen är en mycket svår fisk att fånga. Inte bara kräver det kunskap – om hösten sydvända och långgrunda vikar med stenbumlingar, omväxlande sten och sandbotten och gärna lite tång, märkligt nog murriga drag vid sämre väder, blänkande vid sol, underlig vevteknik: ryckig med oregelbundna vevstopp. Hela tiden känn på linan, för hugger det måste man rycka till; öringen har en hård mun och fastnar inte lätt – utan också tålamod, systematik, och, såklart, tur.

Stället vi ska till imorgon, Skarpö, är en halvö en bit ut på Djurö, och vikarna där är rätt välkända bland dem som fiskar havsöring. Skarpö vetter mot Kanholmsfjärden och är en mycket vacker plats som man får njuta av ensam så här års. Kanske tar jag ett par kort och lägger upp här till helgen.

8 responses to “Havsöringsfiske imorgon (journal)

  1. Detta fiske har jag aldrig provat, men det låter riktigt spännande. Hoppas att det kommer en rapport, och ett bildbevis. 🙂
    PS. Jovisst, Kyrklund är en av de allra bästa.

    • Bildbevis kommer strax!

      Det är spännande men mest rofyllt. Igår såg vi inte skymten av en öring så spänningen uteblev något. Men att bara komma ut i naturen är värt mycket.

      Jag har läst Polyfem förvandlad tidigare men den fäste aldrig. Solange är, ja, mästerlig, så jag håller med om att han är en av våra allra främsta genom tiderna nu när jag läser den.

  2. Åh, nu blir jag havsjuk.

  3. Det låter riktigt härligt, säger jag som inte har andra erfarenheter än mete och kast med spö i insjö.

    • Ja, det var riktigt skönt att komma ut igår. Naturen kan vara så oerhört välgörande. Bra väder var det också, milt och en (lite trött) sol efter lunch. Ska strax lägga upp ett par bilder.

  4. Och fisketur på Sardinien då förstås.

Kommentera

