Lite mer information om min roman Fast

Nu börjar det närma sig publicering av min debutroman Fast som ebok. Idag lade jag upp filerna för produktion i eLibs IT-system, vilket torde gå fort eftersom de är helt färdigformaterade. Har jag tur finns Fast tillgänglig i början av nästa vecka.

Boken kommer att finnas i två format: PDF och ePub. Båda fungerar i ex. en iPad, men ePub kan vara knepigt för en del så kallade smarta telefoner eller vissa läsplattor. För Windows och Mac OS X finns Adobe Digital Editions, en eboksläsare som klarar båda formaten. Vill man läsa i sin telefon är ePub att föredra, eftersom det formatet flödar texten automatiskt och skalar upp textstorleken på ett vis som PDF inte klarar. Generellt är ePub att föredra, men omslaget ser mycket bättre ut i PDF-versionen.

Fast är en roman jag skrev mellan 2005 och 2010, och låt oss säga att jag lärde mig att skriva romaner under arbetets gång; därmed inte sagt att jag är missnöjd, men det var ett väldigt hårt arbete och idag när jag skriver märker jag att det går fortare, att jag mer vet vad som fungerar och inte.

Till min hjälp vad gäller texten har jag bara haft mig själv, och jag hoppas att min korrekturläsning duger, även om jag såhär i efterhand inser värdet både av en redaktör och en korrekturläsare.

Priset har jag nu dragit ner rejält; en ebok måste kosta mindre än en pocket, även om det betyder nästan inga pengar alls till mig per bok.

Den kommer att kosta ca SEK 39 och kommer att finnas tillgänglig hos nästan alla svenska internetbokhandlar.

Till biblioteken kommer den 1 januari 2013.

Kommentera

