Eboksproduktion

I veckan hjälptes jag och min fru åt att producera min första ebok, romanen Fast. Anna stod för formgivning och layout, jag för dem mer mekaniska inslagen. Såhär ser framsidan ut:

Tyvärr väntar jag sedan den 24 september på ett kontrakt från Elib och det trots att jag stött på tre gånger. Alltid har de kommit med någon ursäkt men jag gissar att det är såhär de behandlar alla småkunder. Extra trist eftersom Elib är den enda spelare som erbjuder distribution av eböcker till återförsäljarna (ex. Adlibris); utan dem får du inte ut din ebok vare sig i handeln eller till biblioteken.

Nåja, så fort boken finns till försäljning och utlån ska jag lägga upp länkar härifrån. Romanen kommer att kosta ca SEK 65. Ca eftersom jag skrattretande nog kan jag inte vet på förhand vilken marginal återförsäljaren väljer att lägga på; det brukar handla om 20-30 % är det jag fått höra. (För övrigt är hela affärsmodellen med Elib pinsamt stel och gammalmodig och inte anpassad för den digtala åldern, men det är ett annat inlägg.) Då får jag trettio kronor, resten går till Elib och internetbokhandeln som säljer den.

Det jag också tänkte göra är att skicka romanen som ebok gratis till de bloggare som är nyfikna och vill läsa och i utbyte lovar att skriva kort om den på sin blogg. Om någon av er skulle vara intresserade av det erbjudandet går det bra att meddela mig på gunnarstrandberg(a)me.com

(Men jag skickar inte boken förrän jag har fixat kontraktet med Elib.)

Kommentera

