574. Gnäll

Nollställde idag efter lunch. För mycket strul med diverse myndighetsbyråkrater på förmiddagen pajade min skrivdag. Tog cykeln och trampade till Moderna Museet och glodde på Picasso och Duchamps grejer. Båda hade väl delvis fel, i varje fall i den där utställningen, om du frågar mig. Duchamp är liksom för smart på ett korkat vis. Pissoaren. Kom igen. Hamnade bredvid ett gäng högstadieelever som inte fattade vad som var grejen, och när guiden försökte förklara hur det var då, back then, att hela tilltaget var PROVOCERANDE, att konst var tavlor och skulpturer, såg jag frågetecknen i deras ögon. Pissoaren som konst var såklart inget som direkt chockade dem, och vad är då grejen, idag om man inte riktigt KAN förstå den gamla kontexten? För pissoaren utan sin gamla kontext är värdelös som konst. Och det Moderna lånat in av Picasso var ju inte direkt mästerverken. (Jo, en grej: en skulptur av ett kvinnohuvud i brons, det tog andan ur mig.)

Djäklar vad jag gnäller idag. Det tycker min fru också. Och mina vänner som har det lokala fiket där jag tar en dubbel varje dag. Imorgon, en ny dag. Gnällfri. Ska till lilla stugan på landet. Skriva, läsa. Möjligen fiska, om jag ledsnar. Njuta av tystnaden ska jag också.

3 responses to “574. Gnäll

  1. Du har helt rätt om Duchamps. (Jag lämnar Picasso utanför, liksom i en annan kast). Duchamps blev också alla intellektuella pojkars kelgris, och kunde överleva i NY i decennier på sina trix, och spela schack och spela ball hur länge som helst. Jag tyckte alltid (från 19 års ålder) att det var skunk. Och det var det enda, absolut enda, jag hade emot Ulf Linde; att han grottade in sig i Duchamps-essäer och verkligen trodde att det betydde något. Ja. Okej. Ett tag.

    I övrigt skiter jag i vad Betraktarna TYCKER. Det är det som händer med dem som möjligen kan vara intressant. Själv kan jag få tårar i ögonen av riktigt bra konst: Josephson. Kirkeby, van Gogh. Men det är undantagsfallen.

  2. I bästa fall vet man det, ja …;)

Kommentera

