619. Livet, en tragedi – journal

Känslan, att livet är den där vågen som rullar in från havet och du försöker tajma och simma ikapp. Istället blir du översköljd, nedtryckt och får sand i rumpan. Man borde alltså skaffa en surfingbräda och bara glida ovanpå. Men det är en konst, det också.

Äsch, jag är bara trött.

Önskar att det fanns någon annan som kunde gå i mina skor ett litet tag, så att jag slapp.

Önska. Längta. Drömma.

Det saknar jag. Fritt. Men först måste det komma en storm och blåsa ner de magra och oaptitliga frukterna som nu dinglar i synapsernas grenar. De jag drivit upp för att tjäna pengar och som äcklar mig. Men det man sår får man skörda, som bekant. Nu är det bara att tugga i sig.

Ett skratt hörs, något finner det mycket lustigt att jag genom att gå mot något, kommit längre ifrån det. Kanske är det gudarna som skrattar. De grekiska. Vi vet ju nu att de finns. I perspektiv är det inte mycket synd om mig. Åt sina landsmän och kvinnor skrattar de högre. Stackars satar.

4 responses to “619. Livet, en tragedi – journal

  1. Apropå en helt annan sak – såg du Zlatans mål mot fransmännen ikväll?

    Ja, även jag vill glömma med hjälp av fotboll. Som också har något grekiskt gudalikt över sig. Samspel, zapatiedo, hunger, kall taktik, och rena bonnturen eller otur.

    Melberg; en passionerad rysk dåre (lite som du), Zlatan, lite kallare, eller mycket? men båda Eld och lågor.
    Matchen går vidare, Baby. Alla djävlar måste tjäna pengar. tyvärr. Men varför o varför kom inte detta laget till EM-slutstriden? Det är sånt man kan ligga vaken över. Om det gäller en själv ; )

    • Nej, i efterhand, såg inte matchen. Men visst, ett olympiskt mål.

      Haha, tar det där med rysk dåre som en ytterligt fin komplimang.

      Nu kom jag att tänka på, som ofta, furst Mysjkin, den litterära figur jag mest av allt identifierat mig med, nåja, i min ungdom – idioten. Inte kanske så mycket för hans godhet, utan för hans oskuld inför livet. Eftersträvansvärt. När jag skriver poesi försöker jag närma mig det tillståndet, tror jag.

      Pengar, nu har jag så det räcker till ett år av skrivande, även om det kom till ett pris.

  2. Grattis till pengarna. Ny kan du Myskja runt lite som du vill då ; ) Och göra det bästa av tiden (i motsats till den något flummige men underbare fursten. Kan man förresten uttrycka sig så ohöviskt om en av jordens största roman-antihjältar?).

    Själv räknar jag ner till en förhoppningsvis lång Frizon. 40 dagar till i öknen…

Kommentera

