623. Som bortblåst

Tiden är färger och ett instrument
för vinden, toner av ljus och ljud.

Inte tankar, inte blanka snittytor
i fryst kött, eller sylvasst stjärnljus
som spetsar oss som vore vi insekter,
och existensen en vetenskap.

Och gräsfröet som far i vinden, vad är det
om inte vi, svepta från vår övertygelse
om vad livet är och inte, som vi formulerat
under de långa kalla nätterna.

5 responses to “623. Som bortblåst

  1. Fint tänkt och formulerat; resan från den kalla övertygelsen, till den svävande, varma.

    • Tack, tänkte nog inte så mkt. skrev bara det som kom till mig just då. Såg bilden av barn som liksom slutade hållas nere av gravitationen och flöt iväg, mot något mindre ont.

  2. Det känns bra att veta att inte heller du, som är så intellektuell, låter det styra ditt skrivande, i första hand. Man måste låta sig fångas…

  3. Tack broder! Denna dikt var väntad, av mitt inre, låt vara att jag inte visste om det, dvs mitt sensoriums dammluckor (c:a 2) reagerade ögonblickligen… Endast poësin är i stånd till detta, i det rätta ögonblicket…

    (Ett visst mått av fullkomlighet vidlåder denna dikt, enligt Mineralvattenfabrikens Helsans Nya Existensforskningsinistitut. Du har en samling på gång, hoppas jag?)

    • Tack själv min vän! Bugar ödmjukt och en aning förläget. Just det, rätt ögonblick är ju en vital del i mixturen.

      Halvt på gång, eller snarare: i startgroparna, eller nja, det är ju ingen tävling och inget lopp, så kanske: jag bekantar mig med tanken och har grumliga planer. Jag har arbetat upp en massa, dock: orkar jag forma den? Och du, när får vi se något mer signerat av dig?

Kommentera

