633. Journal

Sitter i en skön fåtölj vid ett soligt fönster. Det tar på krafterna att vakna till liv, är det inte såhär varje vår, tänker jag och känner mig som en björk.

Sista tiden har varit tung. Och nej, att supa hjälper ju aldrig. Skriva ur sig saker, kan hjälpa, men man får inte tro att de texterna har något värde utöver det självläkande. Litterära värden. Dock, här publicerar jag det jag vill, utan att ta hänsyn till hur det tas emot. Även om jag ibland längtar efter att ha en större läsekrets så fasar jag inför tanken på hur hämmande det skulle kunna vara.

Förresten, idag bevisar Lena Andersson, återigen, sin trångsynthet i DN. Nu ska vi fika. Återkommer med varför Lena Andersson är trångsynt.

Hoppas ni alla har en fin påskafton!

3 responses to “633. Journal

  1. Ja, Gunnar. Återkom till Lena Andersson. Jag gjorde ett mentalt språng, men kände att jag inte orkar ta itu med den ständigt invecklade och motsägelsefulla och jagdyrkande tråden. Jag tror du kan ta det där språnget bättre än jag…. Bridge over troubled water, typ ; )

    • Vet inte om jag pallar mer än att skriva att Lena Andersson i den texten helt tappat förankringen till den köttsliga världen. Den vi spikar upp på ett kors inte bara plågas av kroppslig smärta, den dör också en ganska plågsam död. Väldigt få söker den sortens lidande. Och inte Jesus, om han nu fanns och dog på det sättet som det berättas. Han hängde ju inte upp sig själv på korset. Lena Andersson tänker ibland lika korkat som en logikkrets; oavsett hur absurda hennes slutsatser blir, framhärdar hon om hon inte finner några logiska kullerbyttor i sitt resonemang. Om hon ställt fel fråga, eller om hennes ingångsvärden är fel, eller kontexten, det verkar hon inte vara så brydd över. Ja, hon förminskar sin hjärna till en maskin. Alla söker givetvis inte förtrycket, inte ens i de debatter eller intellektuella lekar Lena A deltar i, och vem som på riktigt upplevt maktlöshet kan hävda att det är en styrkeposition?

  2. Ja, du. Det är något med en extremt egotrippad identifikation med enbart sitt pilska intellekt, som liksom far iväg i nästan vilka formuleringar som helst, bara det kan göra en smula intryck på den mediala kretsen.
    ”tappat förankringen i den köttsliga världen”. Ja. Men det gör ju grandiosa människor.
    Jag får en aning om att hon kan skriva precis tvärtom också, om kristendomen som styrka och maktfaktor (vilket ju iofs är sant) – men då med mothugget att ingen enda ateist någonsin gjort något ont. Hoppsan, där glömde hon hela Sovjetepoken med förföljelsen av kristna och judar, förstörelse av kyrkor och konst, mord på nunnor, fängslanden etc. So much for the good ateist. (Den krönika jag tänker på finns på riktigt, men det var ett tag sen).
    Nu lämnar vi henne – eller hur?

Kommentera

