637. Där jag håller med herr doktor Engdahl

Malmö var alltså fint trots kyliga vindar. Tro inte att jag vill avfärda stadens alla problem, men för en besökare är de inte så påtagliga, förutom att mängden synliga polisbilar på gator och torg ökat. (Men poliser såg jag inga?) Nej, det är inget New York på sjuttiotalet, som viss media vill ha haft det till. (Nu överdriver jag igen, men ni förstår hoppas jag.)

Havet var dessutom ovanligt vackert då vinden piskade upp skum som blåste in över stranden. Gräsmattorna var som alltid gröna, fisken färskare, busschauffören trevligare, stämningen mer tillbakalutad och öppen, och kaffestunden gemytligare.

Vi talade, som vanligt, om att omlokalisera oss söderut.

Ah, nu ser jag rubriken på detta inlägg. Vad höll jag med Horace Engdahl om? Jo, om det han häbdade idag i DN, att Lohengrin är en storartad opera. Det är den.

Hittade inte så mycket på Youtube (orkade inte leta länge, i och för sig), men låt oss bara ta den kända inledningen.

Kommentera

