640. Världspoesidagen igår

Världspoesidagen.

Igår.

Först gick jag in på Södra teatern – smockfullt! Oj, tänkte jag, poesi är verkligen… inne? Så många hippa typer. Som dricker Champagne. How strange.

Jag hade gått fel. Det var premiär för någon dokumentär, tror jag. Visste inte att Kägelbanan är Södra teaterns påvra annex.

Därinne var det allt annat än smockfullt. Den första jag såg när jag kom in var en lönnfet Pär Thörn som hasade runt i slafsiga kläder och sörplade starkbira. Jag hade kommit rätt, eller hur man nu ska se på saken.

Annars var vi var väl mest en sorglig samling udda existenser i en plats lika avlägsen händelsernas centrum som poesin är avlägsen dagens mänskor.

Först ut var Anne Portugal, som, enligt Joar Tiberg och programbladet, jobbat mot ett ”kvardröjande bildtvång”. Eh, tja, ni kan ju tänka er hur det lät. Ja, ganska likt svensk samtida mainstreampoesi av Anna Hallberg eller någon annan goonie. Höll fan på att avlida. Fick riktigt ont i skinkorna och det kliade som om det kröp myror innanför skallbenet. Till sist var den pärsen över, puh.

Sen blev det bättre, mycket bättre. Barbro Lindgren kom upp på scen och förmedlade något mycket fint och skört, sin mors sista tid i livet i dialogform. Inte bara jag vaknade till, och inte bara jag berördes djupt.

Även Johannes Anyuru, som kom upp alldeles tagen, vilket han också sa, och det syntes. Han gjorde också bra ifrån sig, läste en fin collagedikt. Norskan som följde på honom läste upp hyfsad poesi, tydligen en hyllad debutant från grannlandet. Lina Undrum Mariussen.

Kul idag:

När jag var på väg ut från Café Kladdkakan i Gamla stan, på väg till mitt kontor i närheten, såg jag att Johannes Anyuru satt vid ett bord nära dörren. Jag gick fram och sa som det var, att han gjort bra ifrån sig, fin dikt, och han blev både förvånad och glad, tror jag. Vi sa några ord om Barbro Lindgren, sen gick jag. Mycket trevlig ung man. Han blev nog förvånad över att en kostymnisse hade spenderat en onsdagskväll med att lyssna på poesi.

Kommentera

