643. Läst

Har läst de senaste dagarna. Bra saker, på det stora hela.

Igår avslutade jag Hertha Müllers Hjärtdjur som, hur ska jag utrrycka mig, jo, besegrade mig, mina fördomar. Mycket läsvärd, en obehaglig skildring av vardagsförtrycket som de ”misshagliga” elementen utsattes för i Ceaușescus Rumänien. Man malde ner dem, ett ord i taget, en liten förnedring då och då i en lång lång kedja av små förnedringar och halvvaga hot. Hon använder lyriska stilgrepp för att förklara sådant som annars vore mycket svårt att förklara, beskriva, och hon gör det begåvat och skoningslöst. Via abstraktioner gestaltar hon livet i diktaturen så att jag som läsare upplever det outhärdligt konkret. Stor konst.

Sista delen av Bolaños Tredje Riket har jag också läst, Paris Review har låtit publicera romanen i fyra delar, och den höll också hög klass, även om den inte når upp till 2666. Som jag läste Tredje Riket blev den nästan, men inte riktigt, en allegori över litteraturen och författaren. Orkar inte lägga ut texten, men jag kan konstatera att den är en ganska udda skapelse, om än lite nördig här och var.

Listan fortsätter, jag har också kommit en bit in i Min första kärlek av Turgenjev, men den är väl sisådär. Stilen är säker, och miljöerna, som han är välförtjänt ihågkommen för, är suveränt utmejslade. Där det går snett är i själva berättelsen, för den innehåller gammalt mögel, idéer som inte har åldrats värdigt, alls, och knappt ens är intressanta från ett historiskt perspektiv.

Hoppsan, middagsdags!

Jo, en sak till, läste en intervju med Elaine Sturtevant i DN, vilken kvinna!

2 responses to “643. Läst

  1. Det du skriver om Herta Müller gör mig riktigt nyfiken, har inte gett mig på något av hennes verk. Ännu.
    Bolaño är jag en stor fan av, har ännu inte tagit mig igenom hela 2666. Det blir en bit här och där…:)

    • Müller krävde en del av sin läsare, som sagt, men Hjärtdjur har bara fortsatt att växa efter jag läste sista ordet. Oftast ett mycket gott betyg. Jag köpte tre inbundna böcker av Hertha Müller riktigt billigt på antikvariat (två var helt uppenbart olästa). Ska ge mig på Andningsgunga härnäst.

      2666 är ett monster, på alla sätt…

Kommentera

