644. Journal

Tittar på Melancholia. Första halvan var inget att ha. Men sen, åh, sen. Vi som lever i väntan på vår alldeles egna Melancholia vet precis vad von Trier vet, och njuter lidelesefullt. Tog en liten paus nu, ska strax fortsätta, när hjärtat har fyllts på med blod igen.

Annars puttrar det slött därinne i bröstet. Bidar sin tid. Själv arbetar jag och drar in stålar. Väntar på besked från ett gäng småförlag. Modernista läste med större intresse än vanligt, och jag fick gärna återkomma. Sa de. Men vad vet man? Nåja, trevligt refuseringsbrev. Den här omgången får jag mycket bättre respons. Men vem vågar satsa på en sån som jag? Vi får väl se.

Sa jag att jag läser Hertha Müller? Tror det. Hjärtdjur. Det är ganska bra, hög konstnärlig kvalité, hon är intelligent, erfaren, smart, och hon gör inga misstag. I sitt språk är hon flytande, men jag tycker att hon borde ha vågat flyga högre, givet sin talang. Nobelpriskvalité? Jo, det är nog det.

12 responses to “644. Journal

  1. Sâ… vad tyckte du om helheten (Melancholia)…? Själv ett von Trier fan mâ jag säga att bägge de senaste gjort mig ganska besviken (AnteChrist + denna)… (men kanske för att jag väntade mig sâ väldigt mycket).

    • Lite besviken, jag med. Som sagt, första delen tyckte jag var rent dålig, andra började så bra, där hade han mig ett tag, men så schabblade han bort det tills jag satt och gäspade. Lite trött så det blir ingen djupare analys nu.

  2. Hallå Helena, Anti-Christ tyckte jag var helt fascinerande…skrev om den på min blogg.
    Gunnar: Jag har någon sorts grundmurad tillit till Triers geni, men jag var tveksam om Melancholia…kanske delvis för att jag tycker Kirsten Dunst är så där lagom intressant…
    men man får se.

  3. Gabrielle – jag läste med intresse hos dig! Och ville dock inte komma med nâgra ”sâ tyckte inte jag” som just dâ kändes bâde dumt och trâkigt. Jag förstâr din ”läsning” – intellektuellt tycker jag det stämmer, men jag köpte helt enkelt inte förverkligandet av historien som i mina ögon kändes krystad. Sen hjälper det inte till att jag – som du vad gäller Dunst – inte ger mycket för C. Gainsbourg som skâdespelerska (och dâ hade än svârare att köpa det överdramatiska). Jag hâller med om tilliten till Triers geni – och hoppas han snart kommer ur ”fasen” i vilken jag inkluderar dessa bägge senaste.

  4. ”överdramatiska” – håller med. Men jag såg filmen delvis som dröm, delvis som saga…och på den vägen kom den in. Trots some ugly business.

  5. Skickar till dig, bara apropå ingenting…

    • Tack! Ska jag lyssna på ikväll när pojken somnat.

      Såg att du är kvar i norr, och det jag har kunnat läsa mellan raderna tyder på att du har haft det fint och fridfullt, hoppas det stämmer. Idag var en ganska okej vårdag här i fjollträsk. Själv är jag dock lite småkrasslig. (Det, samt alltför mycket arbete, är anledningen till min bloggfrånvaro.) När jag får tid ska jag kommentera lundberginlägget i annexet. Gillar också hans ton och anslag.

  6. Jo tack, mest bara fint. Kunde gärna stanna en månad till. Man blir så himla tillvand.
    Men det finns ju ett och annat därhemma också; live musik, och lite jobb och sånt. Smått.

    • Skönt.

      Smått, ja, jag badar i smått, så det vet jag allt om. Nu flyger jag iväg, men livet ter sig så besynnerligt. Jag frågar mig: Hur kan det jag värdesätter högst vara det som de flesta inte ens tänker på? Hur kan folk vara villiga att engagera sig på liv och död i sådant som ter sig så… smått? Varför skrattar inte folk åt det där, bara? Ja, man borde bara skratta så att tårarna sprutar åt hur vi höjer upp det futtiga och trampar ner det heliga, det mänskliga. Vad är vi för djur, egentligen?

  7. Dear one – ha det så skönt varthän du än flyger, och med vem. Med handflatorna öppna.

    • Tack, fina du, det var en behövlig tripp bort bort från livets oväsentligheter som mopsat upp sig och antagit orimliga former och krävt hundrafalt mer uppmärksamhet än de borde få… Nu är jag liksom ren och klar igen, med en nykter blick som kan skilja stort från just smått.

Kommentera

