646. Svammel och fammel

Läser mest.

Har släppt in en parasit i hjärnan. Den suger i sig det mesta. Inte mycket blir över. Vad finns kvar när jag slänger ut den ovälkomna gästen? Något utmärglat. Kanske hungrigt? Med feberheta ögon? Som kommer att bränna tungan på orden? Och sätta meningarna i halsen?

Nåja, under tiden kan jag glo lite. Ser mycket vass när jag tittar. Vass är en förbaskat fin växt. De rör sig så vackert och sjunger för oss i vinden. Två stjärnor ser jag, just nu, över hustaken på andra sidan gatan. Tycker om att tänka på stjärnor som nålstick i rymden; vår mörka rymd som något som stänger ute en annan rymd, av vitt ljus. Stjärnorna är då inte lysande plasmaklot, utan hål i en mörk rymd som släpper igenom ljuset på andra sidan.

Sen tänker jag ofta på äpplen. Det är gott att äta äpplen. Ett riktigt fint äpple kan räcka för att göra mig på glatt humör. Det är äpplenas vaxartade skal som gör det, vet ni. När man ätit ett äpple blir man glatt, alla ens problem glider av som vatten på en oljerock.

Ni hör, här famlas det. Jag vill så gärna få fatt i något. Men just idag lyckas det mig ej. Ska läsa en timme. Köpte en fin liten sak av Turgenjev, Min första kärlek. det ser jag fram emot. Sen läser jag också Hjärtdjur av Hertha Müller, vet ej vad jag ska tycka om den, förutom att hon till fullo behärskar den svåra konsten att nyttja metaforer i prosa. Vasst som en japansk kockkniv.

Vad läser ni? Något bra? Något dåligt? Någor gammalt? Något bedagat? Något trist? Något roligt? Något märkligt? Eller annat? Vad? Och att lägga ifrån sig en dålig bok, är det något som kommer med åldern eller är det bara en läggningsfråga? Svar mottages med tacksamhet.

6 responses to “646. Svammel och fammel

  1. Hej!
    Tycker man kan läsa böcker hur man vill, baklänges eller framlänges, eller inte alls om man inte vill.
    Håller på med en roman ”Blått Vitt Grönt” från Algeriet ( Maissa Bey) men den biter inte riktigt tag i mig. Varvar med ett par poesifynd från Myrornas poesihylla: ”Rapport från en avlägsen plats” (William Stafford) och en samling dikter av Salvatore Quasimode. Det biter bättre!
    Gillar dina dikter jättemycket !!
    Hälsningar Lotta

    • Absolut, och det där sättet, lite bak och fram och upp och ned och ut och in, det passar om inte annat bra med lyrik eller kanske böcker man läst många gånger. Ibland är det skönt att bara ta ner något känt från hyllan och läsa ett stycke här och var, och känna hur den världen växer fram igen.

      Har inte läst något av det du nämner! Eller jo, läst något mycket litet av Quasimodo i en antologi någon gång för mycket länge sen. Men nu blir jag sugen på att läsa mer av honom. Stafford ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag inte kände till. Ska jag kolla upp på poetry.org.

      Och tack, Lotta! Vad roligt att du gillar mina alster. Det blir jag jätteglad av att höra. Kul också att du kommenterar!

      Vänliga hälsningar,

      Gunnar

  2. Stig Eliasson

    En språkforskares fråga: Har du läst eller hört ordet ”fammel” någonstans eller har du skapat ordet själv (härlett det från det i ordböcker förtecknade ordet ”famla”)?
    Bästa hälsningar
    Stig

    • Hej Stig!

      Nej, jag har inte hört det, vare sig förr eller senare.

      Skapade det i analogi med svammel och svamla, dvs. ja, härlett ur famla.

      Hur kom det sig att du sökte på ordet?

      Vänligen,

      Gunnar

  3. Stig Eliasson

    Hej Gunnar!
    Stort tack för upplysningarna! Behövde ett exempel av just det slag som du skapat för en språkvetenskaplig uppsats, chansade på ”fammel” vid en sökning på internet och hamnade därmed på din internetsida.
    Bästa hälsningar
    Stig
    P.S. Din internetsida blir citerad i min artikel.

    • Det var det lilla.

      Blir mer nyfiken. Finns det någon tes du vill ha bekräftad? Tänker mig att ombildande från verb till substantiv ”alltid” skett, men kanske är mer vanligt i engelskan. Har det med det att göra?

      Vänligen,

      Gunnar

Kommentera

