666. Ett djävla nummer

Hörrni, jag har verkligen inte mycket att säga. Sliter ut min stackars hjärna om dagarna. Min kropp är ingen vara, heller inte min själ. Nog mest för att ingen vill betala för dem. Min hjärna, det är varan. Och varje dag karvar jag bort en bit av den och säljer. För att ha råd att skriva sånt som väldigt få vill läsa och ingen vill betala för. Nåja, jag är ju varken den första eller den sista. Det kunde ju vara… värre. Det här har jag ju berättat förr. Man fastnar, man ältar, man håller på. Eller inte, förresten, vreden och larmet har jag inte kvar, och jag saknar det. Nu stirrar ögonen tomma, och när jag rör mig bland folk är jag osäker på om jag är ett spöke eller om jag lever. Förr blev jag rädd när mötte en förkastad, med blicken, såg mig själv, eller det jag var rädd för att bli. Som de. Något har jag brutit igenom och exakt vad som finns här, kan jag ännu inte se, eller så finns inget att se, för när jag håller ut händerna rör inget vid dem, och det är tyst och mörkt. På något vis måste jag tydligen förstå hur jag ska skapa en värld här, där inget verkar finnas. Låt mig återkomma om det, mina få vänner.

Just ja, jag hade tänkt skriva en dikt utifrån inläggets nummer och titel, men med det blev det inget, eller blev det?

Förresten, en sak till vill jag ha sagt, och det är att jag häpet frågar mig varför jag aldrig tidigare kommit mig för att läsa Malte Laurids Brigges anteckningar; herregud! det kunde ha varit jag för åtta år sen. Ett oerhört valfrändskap känner jag med Rilkes figur. Faktum är inte bara att jag tänkt som han, utan att jag upplevt en händelse som i sak var oerhört lik en som gestaltas, och upplevt den på ungefär samma vis som Rilkes tragiska och patetiska figur.

Kommentera

