667. Vinterresa

Det är kyligt, en kall vind angriper mig från berget,
eller oss, mig och det vridna, knotiga, livet som sover,
fryser, i de sotsvarta bivackerna.

Sover, men drömmer, och gnistorna läcker lik vit rök
ur deras hårda kroppar; ända fram till det mörkröda berget –
en benvit dimma viskar, andas, lindar; utplånar.

Utplånar, vad? Om jag det visste… Det krasar under
fötterna då jag rör mig fort längs de kraterlika groparnas
kanter, då jordens svalnade andetag rullar ner, ner.

3 responses to “667. Vinterresa

  1. Fin dikt igen.
    Jag tyckte jag såg det där berget, på Söder, häromkvällen. Det var svart visserligen; men ur det strömmade en gråvit ånga upp över den mörka gatan. Som ett väsen. Som något ur en film av Tarkovskij.

    Han säger: Sätt på ångan, tavarij! Nu.

    Det är bra när man ser bilderna som fenomen; irrationella, trots att någon skulle kunna förklara allt för mig tills jag upphörde att höra.

    • Tack, Gabi, min allra bästa läsare!

      Ja, och ibland är bilderna det mest verkliga vi har. Vi vet det, i kroppen är det sant.

      Det är lustigt att du nämner Tarkovskij, som jag nyss återvänt till. Kväll efter kväll efter kväll ser jag om ett par scener ur Spegeln och Stalker. De innehåller något som saknas i världen, som den ser ut, tror jag, i varje fall min värld, och att stiga in i det, låta det, vad det nu är, omge en gör mig så oerhört gott och lugn till sinnet. Bara jag tänker på de bilderna, sjunker axlarna ner och halsen snörs upp. Lite som att ta ett ångbad, ja, sätt på ångan Andrej!

  2. Ah, vad konsten kan göra för oss…
    det är ju också den där strömmande långsamheten hos honom, hur han kan låta kameran
    vila över gräs som strömmar i en bäck,
    (Solaris)
    Jag tror, om man ska rangordna, att jag tyckte mest om Spegeln
    fast Solaris var liksom extra intressant för att den där SF-trippen bröts mot
    hans ryska meditativa poetik.

    Tack för utnämningen; ska vi starta Akademi ; )

Kommentera

