309. Journal

Tog en löprunda nyss, första sedan början på oktober. Knappt åtta kilometer och det kändes bra, är fortfarande stark i benen och flåset var inte så illa som jag misstänkt. Har cyklat och promenerat en del, och att vi bor på en av stans högsta punkter gör säkert sitt till.

Promenaden längs Djurgårdskanalen har fått ny, behövlig, belysning och det var inte farligt isigt. Mest hundägare ute och ett par vilsna turister. Min kropp och jag har saknat träningen, den minns fortfarande och för alltid hur den under en lång period i mitt liv arbetade fem dagar i veckan, ibland två pass om dagen. Sen vi fick barn brukar höstarna dock gå i snuvans och hostans tecken, och då blir det annat.

De senaste veckorna har jag arbetat hårt på tre fronter. Först och främst har jag reviderat en roman som blev refuserad av fem större förlag i våras. Den heter Fast och nu är den ett djävla mästerverk. Lyfte bort en onödig intrig och polerade och fejade resten; skärpte här och var.

Ska bli spännade att se hur den tas emot av de mindre förlag som jag nu har skickat den till, efter att jag den här gången arbetat hårt för att sälja in den, trots att det tog emot. Bland annat utnyttjade jag det faktum att en del förlag hade glöggmingel och öppet hus för ett tag sen. Helt sonika gick jag mellan ställena och trängde mig fram och började prata med de anställda tills dess att jag fick fatt på rätt personer. Bra utfall på flera ställen. Resten av förlagen har jag ringt eller i vissa fall mejlat före jag skickat manus. Därmed en anledning att jag känt mig som Willy Loman; jag har varit handelsresande i romanmanus.

Den andra fronten handlade också om försäljning, en till anledning att ref. till Willy Loman i förra inlägget. Men att sälja in mig som strategikonsult är jag mycket van vid, och mitt kontaktnät är omfattande. Dock innebär det mer jobb och av ett annat slag än att försöka sälja in en roman; mer research och förberedelser, det gäller att visa att man är extremt påläst inom de områden som den potentiella kunden anser som viktigast för tillfället och det krävs också att man ger bort en hel del goda idéer och att man är oerhört lyhörd. Dessutom krävs också många många möten, och att man bjuder på många många dyra luncher.

Tredje fronten var egentligen ingen front, utan min räddning, nämligen att skriva på roman nummer två, som jag fortfarande är nyförälskad i. Och att skriva dikter och publicera här, är också något som är en slags frälsning. Dock har jag inte haft så mycket tid eller ork till att skriva poesin de sista månaderna. Men här finns ingen prestation, utan bara frihet. Det är skönt.

Oj, ett journalinlägg!

Nu har jag inte tid att skriva längre.

Jo, en sak till. Har jag någon gång skrivit hur tacksam jag är över er som läser mina alster här? Tror inte det. Men det är jag. Det betyder mycket.

God Jul till er allihopa!

4 responses to “309. Journal

  1. Önskar dig och de dina en god jul. Det har varit fint att följa dina poetiska vandringar under året, och jag hoppas på fortsättning under 2012!
    Varmt, Thomas

    • Thomas,

      tack för de värmande orden! Jodå, det ska rulla på här, det lovar jag. Och jag förväntar mig samma sak på vakan hos dig! Dessutom är jag grymt (som vi ungdomar har en ovana att säga titt som tätt) förväntansfull på Black Country-projektet! Det ska jag följa, nära. Vore verkligen kul om du skrev lite dagbok kring det, under gång s.a.s. Om man får önska, d.v.s.

      Vänligen,

      Gunnar

  2. Jag är också tacksam för dina rader här på bloggen, Gunnar. Hoppas, hoppas att du får din roman utgiven. Det vore på tiden. Jag tror att du gör rätt i att lägga upp en strategi för att sälja in din egen bok, även om det tar emot, var inte rädd, visa att du vill något och lyckas övertyga. Lycka till!

    • Anna, det är jag som ska tacka för att du läser och kommenterar! Och extra stort tack för det moraliska stödet och tilltron; de tillfällen då det är extra motigt och tvivlet fräter är det gott att minnas att det finns dem som tror på det man gör.

      Den här gången skickar jag inte bara iväg manus och hoppas på vackert väder och medvind, utan jag försöker göra det jag kan. Känns bra.

      Hoppas att julen är god mot dig!

Kommentera

