305. En oanständig tanke, av Peter Englund

På Håkan Lindgrens blogg läser jag om Peter Englunds hyllningstal till Tranströmer.

Bland annat sa han tydligen:

”För den som läst Tranströmer är det också omöjligt att älska världen av fel skäl.”

Det skulle alltså vara möjligt att älska livet, världen, fast av fel skäl?

Förlåt mig, men att säga så vittnar om ett otäckt sätt att se på kärleken till livet, ja, på kärlek överhuvudtaget.

Att säga till en annan mänska:

– Ja, jag ser att du älskar världen, och det är berättigat, men du älskar på fel grunder,

är hemskt.

Uppdatering: När jag tänker efter en gång till, inser jag att jag mest vänder mig mot hur han faktiskt, i min värld, smutsar ner begreppet kärlek.

6 responses to “305. En oanständig tanke, av Peter Englund

  1. Jag tror mannen blandar ihop saker. Gör en anglifierad svenska av det gamla goda uttrycket ”love it for the wrong reasons”, vilket ingen vettig människa sagt om Livet, men däremot om konst, mode, kungahus, musik etc.
    Ungefär: He loved the New York Philharmonic Orchestra for all the wrong reasons. (Som till exempel att sitta på första raden och flirta i pausen eller kulturklättra, eller nåt).
    Orginalet är applicerbart på allt möjligt, men absolut inte på Livet. Englund har lånat en aningens kul jargong, men – for the wrong reasons.

    Det är viktigt att vara uppmärksam på språk. I alla fall den 10 december.

    • Gabi, tror att du har rätt, tänkte själv inte på engelskans for all the wrong reasons.

      Blev något oerhört provocerad av det där, nu har jag dock lugnat ner mig något, haha. Ibland tror jag att jag har för hett temperament för att ha blogg, och ändå lägger jag många meter fler band runt min mun nu än förr… Tur att jag inte skrev det jag först tänkte, kan jag säga.

      Nej, det blir ju absurt att säga så om Livet/Världen, det öppnar upp för ganska otäcka tolkningar.

  2. Nu undrar man ju hur originalet såg ut…he he.
    Hett temperament går säkert att använda – konstnärligt. I alla fall själva energin – i det.

    • Om jag minns rätt tror jag att jag försökte leda i bevis att Englund är ****** och en ********* ****. Låt oss lämna det där, haha.

      Jo, nåt ska man ju använda ilskedjuret till…

Kommentera

