285. En fin liten sak av Les Murray

POLITIK OCH KONST

Brutal politik
liksom usel konst
vet vems fel allting är.

Skumtjafset fick mig att minnas denna fina dikt.

4 responses to “285. En fin liten sak av Les Murray

  1. Normpolitik, liksom normativ konst,
    vet hur allt ska rättas till?

    • Mja, jag vet inte riktigt om man behöver tolka om det alls? Och inte rättas till, utan som det står: vet vems fel allt är. Alltså, en klargörelse är på sin plats. Jag har inget alls emot att Turteatern och andra dramatiserar SCUM-manifestet, inte heller att gymnasielever ser uppsättningen.

      Mina tankar i frågan är att vissa mänskor i båda lägren omfamnar någon slags brutal politik (två nyanser av samma grundton, men det skulle de aldrig erkänna) och att SCUM-manifestet (uppsättningen vet jag inget om) är uselt som litteratur; jag försökte läsa det men för år sen men blev bara matt och uttråkad. Därav den brutala politiken och den usla konsten som just vet vems fel allt är.

  2. Min kommentar var inte en tolkning av Les, det var mera som en svallvåg.
    En motvåg av annan sorts politik…lika rigid.

    Scumdebatten har jag hållit mig utanför, liksom glorifieringen av Solanas.

    Det finns mycket att säga om det där; för det handlar ju faktiskt om en upphöjelse av en sjuk person. Men, men – man får välja sina krig.

Kommentera

