284. Till Bengt Vilhelm

Mänskans tyngd, känner du
först när du har burit,
din nedkissade farfar
från fåtöljen till badrummet.

I min famn släpade jag mannen,
vars ben kickade boll på Jakob Westinsgatan,
vars armar fyllde pannan med kol i det dragiga huset i Stocksund,
vars bröst var magert och hävde sig häftigt som en fågelunges.

Han visste,
att kroppen redan lämnat honom;
det var åt den pinsamheten
han skrattade, och det var därför
jag grät ute i bilen.

5 responses to “284. Till Bengt Vilhelm

  1. Stark dikt! Bra dikt!

  2. Âh, sâ fint. Just de târarna bränner. (Och även här stark association till Körkarlen nedan).

  3. Fint! Jag känner igen – från min pappa. Som jag satt hos när han dog, och höll om honom. Grät, båda.

  4. Kim Larsson

    Fantastisk dikt. Ytterst sällan lyckas någon skriva så direkt och osentimentalt om döden. Du tecknar också ytterst precist den sorgliga och ogenomträngliga mur som uppstår mellan människor i dödens närhet. Diktjaget gråter först efteråt, skyddad i bilen. Verkligen otroligt fint skrivet. Tack!

  5. Einar, Helena, Gabi och Kim, ett hjärtligt tack!

    Det värmer att få så här fina kommentarer ska ni veta : )

    Helena: Körkarlen som film är riktigt sevärd, men svår att få tag i. Jag lånade den på Cinemataket här på Gärdet.

    Gabi: Ser det framför mig… Sen tänker poeten: Det där är ett minne av det slag som knappt låter sig skrivas om, som man inte vill omforma till litteratur, som man vill vårda ömt och skydda.

    Kim: Vanskötseln av äldre som uppdagats nyligen fick mig att tänka på min farfar, hur han hade det på slutet, och det var liksom utgångspunkten. Tack för den generösa läsningen!

Kommentera

