275. Några rader av Wittgenstein som tål att upprepas + journal

Man kan betrakta vårt språk som en gammal stad: ett virrvarr av gränder och torg, gamla och nya hus, och hus med tillbygnader från skilda tider; och allt detta omgivet av en mängd nya förorter med raka och regelbundna gator och med enformiga hus.

Stiligt, och nuförtiden en väl vedertagen metafor. Här alltså i original såvitt jag vet.

Först var jag alltför full och skrev två inlägg alltför fort, alltför otåligt, sen blev jag lite krasslig och läste om The Sun Also Rises och insåg att jag bäst gillar Hemingways naturskildringar. Jag insåg fler saker också, men det skulle ta alltför lång tid att skriva om. Förresten noterade jag för första gången att han nämner Turgenjevs En jägares dagbok i sin förnämligt korta roman, och det var roligt, eftersom han var skyldig Turgenjev mycket.

Blev det dagbok nu?

Ja.

I veckan, vad ska jag göra då? Jo, fokusera på att revidera romanprojekt I så att jag kan få iväg det till ett par förlag. Äta lunch, ja, varje dag, men på tisdag med en ung man som vill ha karriärsråd. Börjar jag bli gammal? Pojken har sökt arbete hos före detta kollegor till mig; bra folk som jag arbetar åt från tid till annan. Några dagar ska jag arbeta på landet. Tänkte passa på att fiska lite på några fina ställen jag känner till. Men fisket är tyvärr inte vad det brukade vara. För tjugofem år sedan kunde jag dra upp tio femton feta aborrar från bryggan. Nu får man vara glad om man får två. Vem vet, kanske lägger jag upp ett par bilder från mitt fiskafänge?

2 responses to “275. Några rader av Wittgenstein som tål att upprepas + journal

  1. Yess, Gunnar, det låter bra. Satsa på sik. Den kan även gravas med finess. Får lätt rosa halvt genomskinliga skivor. Det är ju i oktober siken går in, och för senkomna även i november? Du har väl nät?

    • Sik är gott (gravad har jag dock inte ätit den) och vi har visserligen två nät, men där vi har fiskevatten tror jag inte att vi någonsin fått sik, tyvärr. Blir nog spinnspö för mig i veckan. Blir glad för några större aborrar och mindre gäddor.

Kommentera

