264. Freedom, Franzen

Tja, när rören krånglar får man ägna sig åt annat. Som att läsa. Sveper igenom Freedom som en stjärnvind; det virvlar bakom ögonen av uppslängda ord och moralfrågor.

Att vara kritiker roar mig inte (längre); jag konstaterar bara att vi har att göra med en författare som är flytande i språket Moral, och precist vet att formulera de halvhöga frågor rörande hur vi bör leva våra liv som många av oss ställer sig. Kanske mest jänkarna, i det här fallet, men även i viss mån vi efterapare på den här sidan dammen.

Vissa av frågorna och konflikterna är gamla, men det spelar ingen roll, för det Franzen tillför är en fingertoppskänsla för vilka som är brännande aktuella. Exempelvis konflikten mellan mina personliga friheter och dina. När min rätt till frihet kommer i konflikt med din dito. Vad gör vi då? Hur hamnade vi där? Och hur löser vi det? Alls? Rätten att få häva ur sig allt snask i ens inre kontra rätten att få slippa bli belastad med psykologisk avföring?

Vurmandet för Krig och fred, runtomkring boken i ex. recensioner, såväl som i den, förstår jag dock inte alls. Missförstå mig rätt; jag älskar Tolstoj, men Krig och fred är inte ett litterärt mästerverk, om man med mästerverk menar ex. Anna Karenina, Hadji Murat eller varför inte något, nästan vadsomhelst, av Dostojevskij.

Hursomhelst, boken är underhållande och lättläst, för att summera i enlighet med god bokbloggssed (fy vilket fult ord!).

Kommentera

