255. Addendum: Vilhelm 4,5 år läser Aspenström

Min son Vilhelm* är fyra och ett halvt och vill inte gå och lägga sig. Han kan alla knep i boken, precis som Alfons.

Kissnödig, hungrig, törstig, lite ont i benen, lite ont här och var, vill läsa MÅNGA och LÅNGA böcker etc.

”Pappa, lovar du att läsa en HEL bok?”

”Hm, det är klart.” utan att reflektera över sonens luriga röst.

”Haha, då vill jag att du läser den här!; HELA för du lovade!”

Och så räcker ungen fram Werner Aspenströms samlade dikter som han snappat åt sig på soffbordet.

Så nöjd. Och jag tänker, nåja, om ungen vill läsa poesi, så ska vi läsa poesi. Och pojken är tapper, fast efter två dikter kilar han iväg efter en lite bättre bok, som han så diplomatiskt uttrycker sig…

* Döpt efter sin anfader C.V.A. Strandberg (Talis Qualis), min farfar och Vilhelm Ekelund; haha, ett förpliktigande namn mao (taskig far, och mor med för den delen).

UPPDATERING: Men självklart var det så att Vilhelm mest fick sitt namn för att vi tyckte det var passande och fint! Om nu någon trodde något annat (det är såklart inte alldeles lätt för er läsare att veta när jag driver med mig själv och min fåfänga, i och för sig…)

5 responses to “255. Addendum: Vilhelm 4,5 år läser Aspenström

  1. Fast det var ju schysst att du inte döpte honom till Caesar, Horatius eller August!

  2. Aha, vad var det jag sa till dig någon gång i vintras: Det är lite Dostojevskij här inne hos dig…
    Eller var det mamman? Indiskret fråga som inte behöver besvaras….

Kommentera

