254. Läsning och en dedikation

Jag läste nyligen Werner Aspenströms diktsamling Inre från 1969, och tro mig, det handlar om oss här och nu. Jag väljer ut en dikt, stjäl den, och publicerar den tillsammans med en dedikation till Anna Odell, eftersom jag inte kunde undgå att läsa in henne och hennes omdebatterade verk. Själv är jag lika kluven som då. Fel medel, gott syfte, stort avtryck (det är kanske att överdriva, men något betydde verket alldeles säkert). I efterdyningarna gjorde Anna Odell ett mycket skarpt och balanserat intryck på mig. Och finns det något mer attraktivt än briljanta kvinnor? Man kan säga att jag veknade för själva kvinnan mer än att jag ändrade ståndpunkt. Vi är ju alla bara mänskor, så även jag, och det går såklart utmärkt att bli förtjust i en fiktiv version av en riktig mänska.

Så, Anna. När dammet har lagts sig, inser jag att det skulle ha varit en förlust om du inte hade gjort det du gjorde för ett par år sedan, även om jag fortfarande tycker att det till viss del var fel. Och trots vi aldrig har träffats, förmodligen aldrig kommer att träffas, och du med största sannolikhet inte kommer att läsa det här så tar jag mig friheten (hoppas att Werner inte vrider sig alltför mycket i sin grav) att dedikera en annan poets dikt till dig:

INTERIÖR

Det står en medmänniska i telefonhytten
och försöker hålla kvar en motmänniska
i den andra ändan av tråden,
biter sig fast,
äter sig fram
till någon därute.
Det står en rullstol och väntar på någon.
Det sitter någon i en glasbur
och sorterar oss.
Vi tillhör någon.
Toilettrullarna ”tillhör statsverket”.
Det skramlar en vagn i korridoren.
Det ordnar sig säkert ”på något sätt”.
Vi har oss själva att skylla.
Skruvstäden är vänligt menade.
Av seklet återstår 31 år.
Vi måste behärska oss.
Vi skriker till flickan på bron,
hon som redan trycker händerna mot öronen:
Skrik inte!
Spar ditt skrik till sämre tider!

One response to “254. Läsning och en dedikation

  1. Men vad precist prick pâ. Inlägget, samt dikten. Delar till fullo dina intryck.

Kommentera

