253. Åter till livet

Nu har jag pengarna, och passionen kan göra med mig vad den vill.

Efter ett par månaders uppdrag åt ett stort svensk bolag har jag dragit in det jag behöver. Min mecenat: näringslivet. Det gick bra, till och med mycket bra, och jag blev erbjuden ännu ett uppdrag av kunden och en fancy tjänst av en fd. kollega.

Dessutom blev jag uppringd av den utspelade storchefen som nu ometablerat sig i Göteborg som chef för ett bolag med en omsättning på ett par miljarder. Han ringde personligen och ville ha mig till Götet för att arbeta som hans närmsta man.

Jag tackade artigt: Nej, nej och nej.

Trots att min första roman blev refuserad rakt igenom. Trots att jag inte har publicerat annat än någon dikt i en antologi för hundra år sedan.

Mitt skrivande är inget val. Det fanns aldrig ett val. Det här är varför jag andas, varför jag är satt på jorden. Ära och yttre framgång väger lätt, väger luft, väger ingenting alls. Men det är klart att jag skulle vilja att folk fick läsa mina alster. Men det är inte i det jag hämtar min kraft.

Tycker du att jag är pretentiös? Ja, du har rätt. Jag är djävligt pretentiös. Som en författarvän brukar säga: Att leva är pretentiöst.

Fram till och med januari kan jag skriva på heltid. Två, möjligen tre, projekt kommer jag att arbeta med. Först och främst min andra roman som jag så smått har påbörjat, men fortfarande söker formen för. I andra hand kommer jag att åter gå igenom roman nummer ett för att sedan skicka den i en andra våg till ett par småförlag (hittills är jag bara refuserad av Bonnierförlagen och Nordstedts). Och, möjligtvis, i tredje hand, kommer jag att samla ihop det mest lovande i den här lekstugan och arbeta upp det.

Förresten, tror aldrig att jag har skrivit det här, så det är verkligen på tiden: Tack alla som följer mig här!

2 responses to “253. Åter till livet

  1. Vackert tänkt, vackert handlat! Jag valde själv den vägen för mer än ett år sedan. Fattig som en kyrkråtta har jag aldrig ångrat beslutet. Lycka till med det skrivande livet!

Kommentera

