243. Ordlek till musik, I

Regnet, världar sprunga ur världar,
dropparna bär fortfarande liv
i september.

Kropparna öppnar sig, det rinner
över, ner, sköljer över oss, friskt
blod än i september.

Men livet flyr likt floden sinar
i augusti. Fort i september.
För fort i september.

——–
Ordlekte till skapelsens egen musik. Ah, Bach, denne man! Som hans verk kan röra mig till tårar…

7 responses to “243. Ordlek till musik, I

  1. Ja, så vackert, nu har du hittat ännu en meditation, för mig med.
    Och jag har lite lite dåligt samvete för att jag valde skogen framför Bach i Tyska Kyrkan igår: Jag har ju för tusan naturen jämt, men det andra…

    Nåja, det kommer också åter. Snart är det jul och hela körverk av immateriellt lyft.

    Raderna var också fina.

  2. Tänkte diskutera en helt annan sak: Ser att du copyrightat din sida: Har det allas ngn betydelse tycker du? Jag tänker mest på en del bilder jag lagt ut (egna). Skyddar det verkligen ngn/ngt längre?

    • I realiteten, nej, gissar jag. Har gjort det mest för att och av gammal vana. Dessutom har säkert WordPress en del att säga om det. Vill inte ens börja att tänka på vad som säkert står i det väl undangömda användaravtal som man måste acceptera för att få använda deras programvara. Och eftersom min poesi aldrig kommer att inbringa några pengar, är det kanske heller inte intressant att från ett rent ekonomiskt perspektiv skydda sitt material. Men jag skulle förstås bli väldigt irriterad om någon annan snodde mina (gratis)dikter och började publicera som sina egna. Då skulle jag av principiella skäl dundra på med stora advokatkanonen.

  3. Jaha ja. Advokatkanoner. Yummi.
    Men jag tror ändå att jag bara sätter in en copyright på ”björnstrand backwater” där jag kan publicera en och annan egen bild.
    Jag gör ju inte som du, publicerar mina hottaste litterära texter på nätet. Men jag tycker förstås det är generöst av dig att du gör det. Tror det är mer otänkbart att någon snor text än t.ex bild.

    • Nej, advokatmuskedunder är inga trevliga ting. Och risken för vådaskott är stor. Man gör nog bäst i att hålla sig på behörigt avstånd, tror jag.

      Tycker det trots allt låter som en god idé att lägga in en C på din blogg; gör det, det kan ju aldrig skada.

      En sak har du fått om bakfoten. Inte heller jag publicerar mina hetaste texter på nätet. Poesi är min litterära bisyssla, min hobby. Jag skriver långa vindlande trassliga romaner som få orkar läsa. Har visserligen bara skrivit en (refuserad av storförlagen), men börjar nu så smått med den andra. Det här gör jag bara när andan faller på. Prosa skriver jag på lika delar passion och disciplin.

      Men vem vet, kanske samlar jag ihop det bästa härifrån en solig dag och knådar om det till en diktsvit.

  4. Bakfoten backar.
    Passion och disciplin, that´ll make it!

Kommentera

