228. Den fallne

Som augustivindar rullar och leker tanken
med det som överlevt i glaskrossen. Buteljgröna
flisor slipas mot solblekta trossatser och
drygas ut med förkolnade äppleskrott.

Låter trolldegen jäsa och bubbla under dukar
jag målat med snor och urin. Solens riktiga färger,
för oss som sett ljuset. Vittjar fingrarna,
ser vad som fastnat, fäst vid, sprattlat till
och stillnat i väntan på rymdernas invasion.

Jag rullar två mossgröna ögon av degen, gröper ut mina gamla,
vattniga, med den försilvrade soppsleven,
det enda jag ärvt av far.

Skriet förtär mig inte längre, bara löser mig fräsande
som en brustablett, till sega trådar,
till en rustning av spindelnät.

Varligt för jag de heliga satelliterna till mina hålor. Smärtan
av renande eld läggs till reversen. Nu ser jag allt.
Det ligger klart, framför mig, under mig.

Ön och tanken är ett och stiger upp ur samma hav.
Huggormsbuken ska jag fläka upp med mitt svärd,
ynglen ska jag krossa under min stövelklack.

Nedsänkt i ett kärl kokar jag rent mina ben
från de sista trådarna kött. Tvagar mig torr,
dunstar bort, under år.

Omvandlad till ett enda koncentrerat syfte
ska jag regna som syra i ansiktet på det röda
jordäpplet.

Smälta det rent.

4 responses to “228. Den fallne

  1. Åh, så fint. Och, faktiskt, hoppingivande.

  2. Men! Jag har gått och grunnat på din dikt och min kommentar under några dagar för att hitta rätt ord till vad den gjorde i mig och först idag kom jag på det, skulle gå in och kommentera min kommentar och inser att jag redan skrivit just det: hoppingivande (i minnet var det positiv eller optimistisk vilket jag tyckte var ofullkomligt). Så kan det gå!

    • : )

      Liknande det där händer mig ganska ofta; tror att jag skrivit någon tokighet, och sedan när jag läser var det bara… rätt!

      Kul att du gillade Minirodini och Tuss! Tuss har för. en fin liten butik på Östermalm, väl värd ett besök.

Kommentera

