202. Grundlighetens charlataneri

Det vikande i tidehvarfvet uppför sig med grundlighetens charlataneri. Hufudsakligen hoppas det vinna stöd genom att förespegla oss sitt djup, sin vishet, sin underbyggnad, sin skola; med ett ord sin grundlighet. Vore det gamla rätt grundligt, så skulle det inse, förbereda, med kärlek emottaga och visa vägen för hvad som stundar. Men så långt sträcker sig dess djupsinnighet icke.

Skrivet av CJL Almquist som lämpligt nog tillhörde morgonrodnaden. Men han hade en poäng, som råkar vara giltig idag då den svenska poesin är annekterad av kritiker och formbyråkrater. Säger jag, som också, lämpligt nog, gryr.

4 responses to “202. Grundlighetens charlataneri

  1. Lustigt! Har inte läst det här stycket, men Almqvist kan ibland låta lite som Nietzsche; samma distans till de gamla skolfuxarna; deras präktiga bröd-föde-universitet, deras ofarliga anpassning till det för tillfället rådande.

    • Ja, det har jag inte tänkt på, men det ligger ngt i det. Annars brukar jag tänka på Goethe när jag tänker på Almquist. De var lite lika på vissa punkter. De delade samma sorts slitning. Almquist ville rymma ut på landet och bli bonde, bort från huvustaden och dess ”ruttenhet” och byråkrati (och hans plikter i den), och Goethe både ville och inte ville lämna sin gyllene bur.

  2. Tolstoj är väl då den tredje ”på rymmen” från sitt arv och sin klass. Hans misslyckade romantiska försök att bli bonde bland bönder är både rörande, och lite tokigt. Tycker mycket om även honom. Surpuppan.
    Vet du att han bara gick hemifrån, strax innan han skulle dö – det visste han förstås inte – familjen hann upp honom på någon avlägsen järnvägsstation där han sedan drog sin sista suck, tydligt uppvisande att han egentligen ville vara ifred.
    Besvärlig privat, har jag förstått, men en av alla tiders största författare.
    Enligt min enkla mening. Som jag väl inte är så ensam om.

Kommentera

