200. Insekternas passion

Minnen från september spelar
i gräset.

Jag ser mig sitta i plaststolen på gräsmattan
nära det grunda gröna vattnet.

Inte som i en spegel. Det går att vara spastisk i tid och rum.

Vi kan följa de gröngrå ögonen följa
de feta gräshopparnas
flykt från
trollsländorna.

De är stora såhär i september,
och ljudet från deras vingar
är insekternas passion.

De jagar; vingarna glänser fett.

Omspel.

De spelar som på en glasskiva framför mina ögon.
Oavsett vad jag tittar på, oavsett vem jag talar med, jag ser
inte här, jag ser inte skärmen, de svarttandade;

bara röda och lila trollsländor som fångar
gröngrå gräshoppor med orange ben
i flykten.

På morgonen är det tyst.
Dödens matta massa.

Rader av grässtrån där de tömda
exoskeletten av gräshoppor vajar i toppen.

Kommentera

